موگرینی: برجام همچنان در قید حیات است/ تلاش های ما تمام خسارت‌های «خروج آمریکا از برجام» را جبران نمی کند

موگرینی: برجام همچنان در قید حیات است/ تلاش های ما تمام خسارت‌های «خروج آمریکا از برجام» را جبران نمی کند
دوشنبه 24 تير 1398 - 20:26

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: اولین تراکنش‌ها در چارچوب ساز وکار مالی در حال انجام است.

العالم - اروپا

فدریکا موگرینی در پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: اینستکس از کشورهای عضو آغاز خواهد شد و کشورهای دیگری را نیز دربرخواهد گرفت البته همچنان اختلاف میان تمام طرفها همچنان ادامه دارد.

وی همچنین مدعی شد اولین تراکنش‌ها در چارچوب اینستکس در حال انجام هستند و همچنین خاطرنشان کرد: فعلاً قصدی برای فعال کردن ساز و کار «حل و فصل اختلاف» در برجام که به مکانیسم ماشه مشهور شده ندارند.

مسئول سیاست خارجه اروپا مجددا خواستار پایبندی کامل ایران به برجام شد و گفت: تمام طرفها، ایران را ترغیب می کنند تا به توافقی که جایگزینی ندارد و چارهای به جز حفظ آن نیست، احترام بگذارد.

موگرینی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه حیات برجام اظهار داشت: درخصوص توافق هستهای، این توافق همچنان در قید حیات است، اما شرایط - بیش از هر زمان دیگری - بسیار پیچیده شده است.

مسئول سیاست اتحادیه خارجه اروپا یادآور شد: قصد و نیتی برای جبران خسارتهای حاصل از خروج آمریکا از توافق هسته ای وجود ندارد، فعالیتهای ما به حد جبران خسارتها پس از خروج امریکا از توافق هسته ای نخواهد رسید.

* نمی توان از آمار و ارقام در سازوکار مالی اینستکس صحبت کرد

موگرینی گفت: امیدواریم ایران درک کند که بازگشت به تعهداتش به نفعش است، ما به توافق هسته ای پایبند هستیم زیرا یک مساله جهانی است.

وی همچنین در مورد اعلام آمار و ارقام اینستکس گفت: نمی توان از آمار و ارقام در سازوکار مالی اینستکس صحبت کرد و نمی توان از طرفهای ذیربط برای حمایت از اینستگس سخن گفت.

موگرینی در ادامه اظهاراتش به نقل از برخی «رابطان» خود تصریح کرد کشورهایی که پیشتر منتقد توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند هم در حال حاضر از ایران می‌‌خواهند که به این توافق پایبند باشد.

* تحولات سودان را دنبال می کنیم

وی در ادامه این نشست مطبوعاتی با اشاره به تحولات سودان گفت: تحولات سودان را دنبال می کنیم؛ و خواهان عملیات انتقال فراگیر برای ملت سودان هستیم.

* صدور بیانیه پیرامون تحولات ونزوئلا

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیرامون تحولات ونزوئلا گفت: طی ساعات آینده بیانیه ای در خصوص ونزوئلا صادر خواهد شد و موضع ما در خصوص حمایت از گفتگوهای اوسلو روشن است، ما کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر در ونزوئلا هستند، هدف قرار خواهیم داد.

موگرینی از راه اندازی طرح آماده سازی 1000 نظامی در غرب آفریقای مرکزی خبر داد.

پربیننده ترین خبرها