تحلیل روز/

آمریکا و روایت دروغین نفتکش ناپدید شده در خلیج فارس!

آمریکا و روایت دروغین نفتکش ناپدید شده در خلیج فارس!
چهارشنبه 26 تير 1398 - 14:31

به دنبال ادعای ناپدید شدن نفتکش امارات در آبهای خلیج فارسی، از روز شنبه تاکنون تمام پایگاههای نظامی، ناوگان، ماهواره ها و ادوات ردیابی ارتش آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورها ی غربی موجود در منطقه در تلاش برای ردیابی این نفتکش بودند.

العالم-تحلیل روز

روایت های رسانه های آمریکایی در خصوص ادعای ناپدید شدن این نفتکش اماراتی متفاوت است، روایت خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص این است که این نفتکش در مسیر رسیدن به بندر الفجیره در ساحل شرقی امارات بوده است که به سمت آب‌های ایران کشیده شده است اما از ساعت 11 شنبه شب ناپدید می شود.

شبکه سی ان ان روایت دیگری دارد؛ این رسانه مدعی است که طبق گزارشی که مقامات آمریکایی از منابع اماراتی دریافت کرده اند، نفتکش مذکور به دلیل نقص به سمت ایران رفته تا تعمیرات لازم انجام شود.

در همین حال، وزارت جنگ آمریکا هیچ دستاورد جدیدی را در روایت ناپدید شدن این کشتی اماراتی در دست ندارد و منابع در این وزارت خانه تنها به گفتن این امر اکتفا می کنند که کشتی اماراتی با نقص فنی مواجه شده و برای تعمیرات به سمت آبهای ایران کشیده شده است.

اما روایت دیگری نیز در رسانه های آمریکایی به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا وجود دارد، بر این اساس، منابع اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی احتمال توقیف این کشتی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.

از سوی دیگر امارات که پیشتر آمریکا مدعی شده بود مالک نفتکش مفقود شده است، تاکید کرده است که مالک این نفتکش نیست و هیچ کارمند اماراتی درون این نفتکش حضور نداشته و پرچم امارات را نیز حمل نمی کرد.

درحالی که آمریکا با ادعاهای متعدد در جستجوی یافتن این نفتکش است، جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی ایران درخواست کمک این نفتکش را که با نقص فنی مواجه شده بود را دریافت کرده و پاسخی بر اساس چارچوب های قوانین بین المللی به این درخواست کمک داده است و جهت انجام تعمیرات اقدام به انتقال این نفتکش به آبهای ایران نمود.

تلاش آمریکا در ایجاد آشوب و جنجال و حلیه گری درخصوص ناپدید شدن پیچیده و دور از ذهن نفتکش اماراتی "ریا" یا "ریاح" در تنگه هرمز با اقدام صریح، شفاف و روشن ایران همراه بوده است که به صراحت حقیقت ماجرا را روایت کرد.

آمریکا با روایت دروغین "نفتکش ناپدید شده" در آبهای خلیج فارس بار دیگر تلاش دارد تا علیه ایران در منطقه هراس افکنی کند، و با دستاویز قرار دادن چنین روایت های دروغینی سعی دارد تا بازار فروش تسلیحات خود را به کشورهای منطقه گرم کند و با بهانه این که امنیت آنها در منطقه با خطر مواجه است تسلیحات خود را به آنها بفروشد و خزانه های کشورهای منطقه را به این بهانه و به نفع خود خالی کند.

ناتوانی آمریکا در ردیابی نفتکشی که طبق روایت این کشور به یکباره ناپدید شد به علاوه حوادث دیگری که اخیرا در منطقه شاهد آن بودیم تنها بر یک حقیقت واحد تاکید دارند و آن هم این است که امنیت منطقه، تنها بر عهده کشورهای منطقه است و حضور هر بیگانه ای در آن به ویژه آمریکا، به نفع منطقه و امنیت منطقه نیست و بر اساس درسی که تجربه تاریخ به ماداده است، حضور آمریکا در منطقه برای تامین منابع رژیم صهیونیستی است.

ماجد حاتمي

پربیننده ترین خبرها