یادداشت روز؛

قانون جدید کار در لبنان یا آتش در خرمن فلسطینی‌‌ها

قانون جدید کار در لبنان یا آتش در خرمن فلسطینی‌‌ها
پنج‌شنبه 27 تير 1398 - 14:55

از سالها پیش تاکنون پرونده پناهندگان فلسطینی در لبنان با چالش های متعددی مواجه بوده است و منجر به بروز اختلافات گسترده ای شد است که زمینه را برای بحرانی شدن وضعیت و اجرا شدن سناریوهای خطرناک مختلف پدید می آورد.

العالم-لبنان

جدیدترین مسئله ای که پرونده پناهندگان فلسطینی در لبنان با آن مواجه بوده است تصمیم اخیر وزارت کار لبنان در مورد این پناهجویان است، اقدام کمیل بوسلیمان وزیر کار لبنان در اعلام این قانون جدید با سوالات زیادی همراه است، این قانون در چارچوبی ملی و تحت عنوان ساماندهی به فعالیت نیروی کار خارجی در لبنان ابلاغ شده است، اما شیوه ابلاغ وی بدون هیچ توضیح و تشریحی از بریا رسانه ها منجر به آن شده است که سوالات زیادی در خصوص اهداف پشت پرده آن ایجاد شود.

از سوی دیگر باید تاکید داشت که تلاش هایی برای ایجاد فتنه در داخل جامعه لبنان با کمک گیری از رسانه ها وجود دارد، در همین حال نیز نباید درخصوص اهداف و نیت معترضین پناهجوی فلسطینی که در روزهای اخیر دست به اعتصاب و اعتراض در لبنان زده اند شک و شبهه ای وارد کرد، هرچند که این اعتراضات در سطح بستن خیابان ها و ایجاد آتش سوزی باشد.

این مسئولان لبنانی هستند که باید به این مشکل از راه درست رسیدگی کنند، برای رسیدگی به این مشکل و حل و فصل آن چندین نکته است که باید مسئولان لبنانی به آن رسیدگی کنند.

-باید یک کمیته با نمایندگی برخی از کارگران و اصحاب مشاغل فلسطینی تشکیل شده و نمایندگان این کمیته با وزیر کار دیدار و درخصوص نکات مورد اختلاف در این قانون و عوامل تضمین کننده حفظ کرامت و زندگی و کار پناهجویان فلسطینی در لبنان بحث و رایزنی کنند.

-تلاش برای حفظ این مسئله بر روی میز مذاکره و اجتناب از جبهه گیری ها و یارگیری هایی که این پرونده را به درگیری های خیابانی می کشد چرا که گسترش درگیری های خیابانی نتایج نامطلوبی برای پناهجویان فلسطینی از یک سو و دولت لبنان از سوی دیگر، خواهد داشت.

-لزوم نظارت دقیق بر روی شبکه های اجتماعی و تلاش کاربرانی که در صدد گسترش فتنه و اختلاف در داخل جامعه لبنان هستند و تلاش دارند با بزرگنمایی برخی مسائل که هیچ سودی برای هر دو طرف ندارد به اهداف پنهان خود دست یابند.

-حمایت از هرگونه فعالیت رسمی درخصوص ساماندهی به وضعیت شغل و به کارگیری کارگران و صاحبان مشاغل و حرف در لبنان، برای شهروندان لبنانی که دامنگیر عواقب پناهندگی بدون حمایت های دولت شده اند، و همچنین حمایت از تلاش ها در راستای حفظ حقوق فلسطینی ها و تضمین حیات کریمه ی آنها در لبنان و اصلاح قوانینی که مانع از ادامه ی زندگی درست آنان باشد.

تلاش برای تحقق این اقدامات کمک شایانی به فروکش کردن آتش فتنه در بحران اخیر در لبنان می شود و تلاش شماری را که تلاش دارند آتش به خرمن فلسطینی ها در لبنان بزنند را ناکام می گذارد.

حسین موسوی - العالم

پربیننده ترین خبرها