ماجراجویی دریایی انگلیس کار دستش داد؛ عاقبت خیاط در کوزه افتاد

ماجراجویی دریایی انگلیس کار دستش داد؛ عاقبت خیاط در کوزه افتاد
شنبه 29 تير 1398 - 12:31

در روزگار قديم در شهر ري خياطي بود كه دكانش سر راه گورستان قرار داشت. وقتي كسي مي مرد و او را به گورستان مي بردند از جلوي دكان خياط مي گذشتند.

العالم ـ گزارش

يك روز خياط فكر كرد كه هر ماه تعداد مردگان را بشمارد و چون سواد نداشت كوزه اي به ديوار آويزان كرد و يك مشت سنگ ريزه پهلوي آن گذاشت. هر وقت از جلوي دكانش جنازه اي را به گورستان مي بردند يك سنگ داخل كوزه مي انداخت و آخر ماه كوزه را خالي مي كرد و سنگ ها را مي شمرد.

كم كم بقيه دوستانش اين موضوع را فهميدند و برايشان يك سرگرمي شده بود و هر وقت خياط را مي ديدند از او مي پرسيدند چه خبر؟ خياط مي گفت مثلا امروزسه نفر در كوزه افتادند.

روزها گذشت و خياط هم مرد. يك روز مردي كه از فوت خياط اطلاعي نداشت به دكان او رفت و مغازه را بسته يافت، ازهمسايگان پرسيد: خياط كجاست؟ همسايه به او گفت: ‌خياط هم در كوزه افتاد.

حکایت رفتار کودکانه و ماجراجویانه دریایی انگلیس نیز حکایت افتادن خیاط در کوزه است. ماجرا از این قرار است که

به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از معاهده بین المللی برجام و ناکامی ترامپ مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران، انگلیس که به خاطر برگزیت وضعیت نامناسبی در اتحادیه اروپا دارد، به عنوان متحد دست به سینه واشنگتن در اقدامی ماجراجویانه و مغایر قوانین بین المللی به توقیف یک ابر نفتکش با نام «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در آبراه بین المللی جبل الطارق مبادرت کرد.

تفنگداران نیروی دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه جاری ابر نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در جبل الطارق با ادعای این که این کشتی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده، توقیف کردند.

اقدام انگلیس درحالی است که طبق قوانین بین المللی نه ایران و نه هیچ کشور دیگری ملزم به رعایت تحریم های اتحادیه اروپا نیست و این تحریم فقط برای اعضای این اتحادیه لازم الاجراست. از سوی دیگر ایران ادعای انگلیس در خصوص مقصد این کشتی غول پیکر را رد و اعلام کرد که بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری چنین کشتی را ندارد.

به رغم تلاش های سیاسی و دیپلماتیک ایران، انگلیس همچنان از آزادکردن این نفتکش امتناع کرده و بر اقدام ماجراجویانه و دزدی دریایی خود اصرار ورزیده است.

تنش آفرینی انگلیس در حالی است که ایران در جریان بیش از دو سال مذاکره سخت و طافت فرسا بر سر برجام با اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و چین (1+5) به جهان ثابت کرده که اهل گفت وگو و کشوری صلح جو است و به رغم این که سال گذشته آمریکا به طور یکجانبه و غیرقانونی از این توافق بین المللی خارج شد، با اتخاذ شیوه صبر راهبردی به اروپا برای نجات برجام فرصت داد تا همگی از جمله تهران از این معاهده منتفع شوند اگر چه اروپا با اکتفا به وعده های بی عمل، کشورمان را در نهایت به واکنش و کاهش برخی تعهدات برجامی وادارکرد.

حالا پس از نقض برجام ازسوی آمریکا و خروج یکجانبه واشنگتن از این معاهده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در صدد همراه کردن همپیمانان خود برای شرکت در این اقدام غیر قانونی و فشار بر ایران است به طوری که ماجرای تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران که به سرنگونی آن از سوی سامانه پدافندی ایران منجر شد و همچنین توقیف غیر قانونی نفتکش حامل نفت خام ایران در تنگه جبل الطارق نشان داد که واشنگتن و برخی متحدان آن، منافع خود را در ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه قرارداده اند.

این درحالی است که ایران بارها اعلام کرده راه تعامل با تهران احترام به ملت و رعایت شان و منزلت آن و نه استفاده از زور و قلدرمآبی است.

اما انگلیس به تبعیت از آمریکا به جای تعامل قانونمند با ایران آشکارا راه قلدرمآبی را در پیش گرفته درحالی که ملت ایران به دفعات ثابت کرده که هیچگاه تسلیم زورگویی و باج خواهی ابرقدرت ها و استعمارگران نخواهد شد.

به دنبال رویکرد ماجراجویانه انگلیس درخصوص توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران و به رغم درخواست های مکرر تهران و تلاش های دیپلماتیک برای آزادی آن، حالا ایران نیز یکی از نفتکش های انگلیسی با نام "stena impero" را هنکام عبور از تنگه هرمز به خاطر نقض مقرارت بین المللی دریایی توقیف کرده است.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد که عصر روز جمعه (۲۸ تیر ماه 398 ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استینا ایمپرو " "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

اگرچه انگلیس با گذشت دو هفته از توقیف ابر نفتکش حامل نفت ایران، درخواست های کشورمان را برای آزاد سازی آن اجابت نکرده و همواره از آن طفره رفته است، اما به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی، حالا "جرمی هانت" وزیر امور خارجه انگلیس گفته که لندن قدرتمندانه به اقدام ایران در توقیف نفتکش پاسخ خواهد داد و هشدارداده که تهران بزرگترین بازنده محدود شدن آزادی کشتیرانی خواهد بود.

رفتار ماجراجویی دریایی انگلیس درتوقیف نفتکش حامل نفت ایران درآب های بین المللی و حالا هم تهدید ایران پس از توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز، بیانگر آن است که لندن از جمله وزیر خارجه آن هنوز درتوهم دوران برده داری، سلطه استعماری و استثمار انگلیس بر کشورها بسر می برد. اما واقعیت این است که دوران ابرقدرتی انگلیس به سر آمده و راهزنی دریایی لندن در قرن 21 دیگر جواب نخواهد داد و این بار خیاط در کوزه افتاده است.

نویسنده : احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها