تحلیل روز؛

ضربه به پاشنه آشیل اروپا؛ تلاش بولتون برای کشاندن اروپا به جنگ با ایران

ضربه به پاشنه آشیل اروپا؛ تلاش بولتون برای کشاندن اروپا به جنگ با ایران
دوشنبه 31 تير 1398 - 15:08

روزنامه "آبزرور" چاپ لندن در تحلیلی به قلم "سیمون تزدال"، فاش کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، بر خلاف آنچه که تظاهر می کند چندان از توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق شگفت زده نشده است چرا که او خود در این عملیات دست داشته است و نویسنده این مقاله، این عملیات را تله بولتون برای به دام انداختن انگلیس و همراه کردن این کشور با خود علیه ایران می داند.

العالم - تحلیل روز

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یادداشت توییتری ضمن تأکید بر این حقیقت می نویسد: "نباید اشتباه کنید، جان بولتون پس از آنکه نتوانست دونالد ترامپ را به جنگ قرن با ایران بکشاند، از بین فروپاشی "تیم ب"، انگلیس را هدف سم پراکنی خود قرار داده و می کوشد این کشور را در باتلاق خود اسیر کند." وی در ادامه گفت: "هشیاری و درایت تنها راه فرار از این دام است".

همانطور که می دانیم منظور ظریف از "تیم ب"، جان بولتون، محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان، بن زاید، ولی عهد ابو ظبی و بنیامین نتنیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

انگلیس از ابتدای بحران خروج از اتحادیه اروپا تا بحران حکومت و نهایتا بحران اقتصادی به خودی خود به اندازه کافی چالش و دردسر داشت اما اکنون به تحریک جنگ طلبان دولت آمریکا از جمله بولتون، با توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق و نقض صریح قوانین بین الملل، خود را دچار دردسر بزرگتری کرده است؛ بولتون با استفاده از بحران درحزب محافظه کاران و رقابت شدید بر سر جانشینی "ترزا می" در انگلیس، این کشور را به ورطه دشمنی با ایران کشاند.

از نظر تاریخی، انگلیس بنا به دلایل متعددی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، مواضع نزدیکتری با آمریکا داشته است اما پس از خروج آمریکا از برجام، سعی کرد مواضع خود را به دیگر کشورهای اروپایی نزدیک کند؛ هر چند که هر از گاهی به مواضع ترامپ علیه ایران گرایش نشان می داد. اما در روزهای اخیر در سایه رقابت شدید بر سر رهبری حزب محافظه کاران و نخست وزیری این کشور و نیاز رقبا به حمایت آمریکا، این کشور به طور مستقیم درگیر نقشه های آمریکا علیه ایران شد و دیگر اهمیتی ندارد که درگیر شدن این کشور در این ماجرا، ارادی بوده است یا از سر ناچاری.

بولتون بر خلاف انگلیسی ها، ابدا از واکنش ایران تعجب نکرد چون می دانست که ایران به هر گونه تهدید علیه منافع خود – از هر منبعی که باشد - ، واکنش شدید نشان می دهد. طبق محاسبات بولتون، واکنش ایران، واکنش متقابل انگلیس را به دنبال خواهد داشت و در پی آن کل اروپا به حرکت در خواهد آمد و واکنش نشان خواهد داد.

این در حالی است که ترامپ پیش از این، با خودداری از پاسخ به سرنگونی پهپاد "گلوبال هاوک" توسط ایران در تنگه هرمز، بولتون را ناامید کرده بود.

تا این لحظه انگلیس (در پاسخ به توقیف نفتکش خود در تنگه هرمز) کجدار و مریز رفتار کرده و در حد حرف و تهدید کلامی به این موضوع واکنش نشان داده است. این کشور طی دو روز گذشته کاملا گیج بوده و نمی دانسته چه باید بکند؛ تنها کاری که در این دو روز انجام داده است تماس تلفنی جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس با همتایان فرانسوی و آلمانی خود درباره همکاری متقابل برای تأمین امینت دریانوردی در تنگه هرمز بوده است.

به نظر می رسد که عقل سیاستمداران اروپایی مانع بهره برداری جان بولتون و دولت آمریکا از پاشنه آشیل اروپا یعنی انگلیس خواهند شد و اجازه نخواهند داد پای اعضای اتحادیه اروپا به جنگ با ایران باز شود. آنها به خوبی از مکر و طمع دولت کنونی آمریکا آگاهند و می دانند که این دولت پیوسته سعی می کند با پول و سرباز دیگران بجنگد.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها