واکنش ظریف به مرگ نابهنگام آمانو

واکنش ظریف به مرگ نابهنگام آمانو
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:35

وزیر خارجه ایران ضمن ابراز تأسف از مرگ نابهنگام آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حامی وفادار برجام برشمرد و ابراز امیدواری کرد که جانشین او نیز همان مسیر را دنبال کند.

العالم - ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه سفرش به چند کشور آمریکای لاتین در ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه به سر می‌برد، دقایقی قبل در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از یوکیا آمانو مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز درگذشت و همچنین فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت: «از مرگ نابهنگام یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متأسف شدم.»

ظریف در این پیام توئیتری ضمن ابراز همدردی با خانواده و عزیزان آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حامی وفادار برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) از ابتدای شکل‌گیری این توافق برشمرده و می‌نویسد: «انتظار داریم که جانشین آمانو نیز همان مسیر را دنبال کند.»

یوکیا آمانو امروز در 72 سالگی درگذشت. او از اول دسامبر ۲۰۰۹ عهده‌دار این سمت بود.

از سوی دیگر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در پیامی درگذشت آمانو را تسلیت گفت و از نقش او در بستن پرونده (PMD) و صدور 15 گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی کامل ایران به برجام تجلیل کرد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیرکل آژانس، گفت: نقش کلیدی آمانو در ارتقای اهداف این سازمان و حفظ برجام از یاد نخواهد رفت.

غریب‌‌آبادی در این پیام می‌افزاید: «مایلم که همدردی و تسلیت صمیمانه خود را به خانواده وی، دوستان، کارمندان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مردم و دولت ژاپن اظهار کنم. همچنین، ابراز امیدواری می‌کنم که آژانس در فقدان ایشان، همچنان به سه اصل بی‌طرفی، حرفه‌ای گری و استقلال، پایبند بماند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در این خصوص بیانیه‌ای را صادر کرد. این بیانیه می‌افزاید: «دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاسف و اندوه عمیق فوت یوکیا آمانو دبیرکل [آژانس] را اعلام می‌کنیم. دبیرخانه [آژانس] مفتخر است که آخرین اندیشه وی در نامه استعفای خود به شورای حکام را یادآوری کند: به لطف حمایت اعضا و تعهد کارکنان، طی دهه گذشته آژانس نتایج ملموسی را در پیشبرد هدف "اتم‌ها برای صلح و توسعه" به‌دست آورد. من از دستاوردهایمان بسیار مفتخر هستم و از اعضای آژانس نیز قدردانی می‌کنم».

آژانس همچنین اعلام کرد که پرچم‌های این سازمان در کشورهای عضو، به صورت نیمه‌افراشته درمی‌آید.

خبر درگذشت آمانو در حالی منتشر شده که رسانه‌های خارجی هفته گذشته گزارش داده بودند آمانو خواستار آن است که تا پیش از ماه مارس (اسفند) سال آینده میلادی، به دلیل مشکلات جسمی سمت مدیرکلی آژانس را به فرد دیگر واگذار کند.

پربیننده ترین خبرها