سفر نماینده آمریکا در امور سوریه به ترکیه و صحبت درباره منطقه امن

سفر نماینده آمریکا در امور سوریه به ترکیه و صحبت درباره منطقه امن
پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 - 10:53

نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه ضمن دیدار با سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه، درباره طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، نقشه‌راه منبج و تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه صحبت کرد.

العالم - آمریکا

«جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه شامگاه گذشته (چهارشنبه) طی سفر به آنکارا، با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار و درباره تحولات اخیر در منطقه صحبت کرد.

کالین در این دیدار ضمن تشریح اولویت‌های امنیت ملی ترکیه برای این مقام آمریکایی، گفت که ایجاد هرچه سریع‌تر منطقه امن در شمال سوریه و پاکسازی مرزهای جنوبی ترکیه از حضور شبه‌نظامیان کُرد، فقط زمانی ممکن می‌شود که واشنگتن به انتظارات آنکارا تن دهد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این دو درباره پیشنهادهای جدید آمریکا درخصوص طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و شرق رودخانه فرات، جدیدترین تحولات امنیتی در سوریه و همچنین مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و شبه‌نظامیان کُرد صحبت کردند.

از دیگر موضوعات مورد بحث می‌توان به نقشه‌راه منبج، تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه و لزوم یافتن راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد.

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در این دیدار تاکید کرد که همکاری آنکارا با واشنگتن در موضوع سوریه باید بر پایه اعتماد و شفافیت باشد و تهدیدهای همزمان به اعمال تحریم و فشارهای اقتصادی به بهانه موضوعات جانبی (خرید سامانه اس-400) برای این همکاری‌ها غیرسازنده است.

سفارت آمریکا در ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار جفری با کالین، اعلام کرد که این مباحثات «سازنده، مفید و مثبت» بود: «به‌صورت کلی درباره سوریه و به‌صورت خاص درباره مناطق شمالی [این کشور] صحبت کرد. دو طرف متعهد شدند که روند نقشه‌راه منبج را سرعت بخشند. همچنین درباره پیشنهادهای دقیق [آمریکا] برای تقویت امنیت ترکیه در مرزهای شمالی سوریه نیز صحبت شد».

این دیدار در حالی است که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته طی نشست خبری با بیان اینکه پیشنهادهای آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نتوانسته آنکارا را قانع کند، گفت هنوز بر سر چگونگی تشکیل و اداره این منطقه با واشنگتن به توافق نرسیده اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها