توافق معارضان و گروه‌های مسلح سودان درباره دوره انتقالی

توافق معارضان و گروه‌های مسلح سودان درباره دوره انتقالی
پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 - 17:30

ائتلاف معارضان سودان و «الجبهة الثوریه» در پایان نشست خود در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی به توافقی درباره ترتیبات دوره انتقالی دست یافتند.

جهان - آفریقا

ائتلاف «قوی اعلان الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) و الجبهة الثوریة متشکل از گروه‌های مسلح سودان که در آدیس‌أبابا پایتخت اتیوپی در حال مذاکره بودند، به توافق رسیدند.

در بیانیه مشترکی که ائتلاف معارضان و گروه‌های مسلح صادر کردند، آمده است که آن‌ها درباره تسریع در روند تشکیل دولت مدنی انتقالی به توافق رسیدند و نخستین مأموریت دولت انتقالی مدنی نیز تحقق صلح فراگیر است.

الجبهه الثوریة (جبهه انقلابی) متشکل از جنبش تحریر السودان به ریاست «ارکو مناوی»، جنبش الشعبیة شاخه شمالی به رهبری «مالک عقار» و جنبش العدل و المساواة به رهبری «جبریل ابراهیم» است.

طبق گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، در توافق مذکور به مسائل مربوط به جنگ و صلح، ریشه‌های مشکلات سودان پرداخته شده است و هدف از این توافق گشودن راهی برای دستیابی به صلح فراگیر با گروه‌های مسلح است.

از سوی دیگر اتحادیه‌ آفریقا روز چهارشنبه(دیروز) اعلام کرد که مذاکرات بین شورای نظامی و احزاب آزادی و تغییر به منظور بررسی متمم قانون اساسی مربوط به دوره انتقالی، شنبه آینده ازسر گرفته می‌شود.

چهارشنبه هفته گذشته شورای نظامی سودان و مخالفان این شورا که ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) نماینده آنان است، سرانجام پس از چند ماه اختلاف و درگیری، تفاهم کردند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت. این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها