تحلیل روز/

خشم و کینه پامپئو از ظریف به خاطر رسوایی 'تیم ب'

خشم و کینه پامپئو از ظریف به خاطر رسوایی 'تیم ب'
شنبه 5 مرداد 1398 - 14:11

به نظر می رسد وقتی ظریف وزیر خارجه ایران دستش را روی زخم دولت ترامپ یعنی "تیم ب" می گذارد نه تنها باعث عصبانیت آنها نمی شود بلکه تمرکز را از دولت ترامپ گرفته و باعث می شود که او و اطرافیانش به گونه ای آشفته با ایران برخورد می کنند که اصلا شایسته دولتی نیست که ادعای رهبری جهان به وسیله سیستم نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و تکنولوژی را دارد.

العالم _ آمریکا

آخرین نمونه از این آشفتگی در برابر ایران در صحبت های اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مشهود است، وی با کاستن از نقش دیپلماتیک ظریف از آزادی عمل وی در جریان سفرش به نیویورک و ارتباطش با جامعه آمریکا و رسانه های آمریکایی به شدت انتقاد کرده است.

با یک مرور سریع به این صحبت ها در میابیم که وزیر خارجه آمریکا در یک حالتی از نا امیدی به سر می برد چرا؟ زیرا او علیرغم داشتن بزرگترین سیستم اطلاعاتی دنیا ادعا می کند ظریف با سفر به نیویورک در واقع به آمریکا سفر کرده است و آمریکا به او لطف کرده و اجازه سفر را به ظریف داده، اما واقعیت این است که ظریف در سازمان های بین المللی رفت و آمد می کند و هیچ ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد.

واضح است که ظریف در قانع کردن افکار عمومی آمریکا و جهان در خصوص نقش ویرانگر "تیم ب" (جان بولتون – بنیامین نتانیاهو – بن زاید – بن سلمان) بر امنیت و استقرار دنیا به خصوص منطقه خاورمیانه موفق بوده است. پس از این صحبت ها که کینه و خشم پامپئو از ظریف را برانگیخت، تصمیمی شگفت انگیز در عرصه دیپلماسی جهانی همه را متعجب کرد، دولت آمریکا(یا همان بهتر بگوییم تیم ب) اجازه رفت و آمد های ظریف را فقط به سه ساختمان صادر کرد!

ظریف با توانایی و هوش دیپلماتیک استثنائی خود توانست نقش مخرب بولتون که همواره تشنه جنگ و درگیری است را برملا کند و علاوه بر رسوا کردن بولتون به نقش حاشیه ای پامپئو در سیاست خارجی آمریکا نیز اشاره کند. مسئله ای که به نقل از منابع رسانه ای آمریکایی باعث شده ترامپ اخیرا از نقش بولتون در کشیده شدن آمریکا به یک جنگ تمام عیار دیگر گلایه کند.

دیپلماسی ظریف پیامدهای وخیمی را برای "تیم ب" به همراه داشته است، ترامپ اخیرا در سفر خود به کره جنوبی و ورود به خاک کره شمالی و دیدار با کیم جونگ اون از همراه کردن بولتون با خود اجتناب کرد و با استقبال رسانه های آمریکایی مواجه شد که همواره بولتون را عاملی مخرب قلمداد کرده و خواهان عزل وی هستند.

خشم پامپئو از دیدار های ظریف با رسانه های آمریکایی در نیویورک بی جا و بی مورد است چرا که همین رسانه ها درخواست مصاحبه با وی را مطرح کردند اما خشم وی در خصوص مخاطب قرار دادن افکار عمومی آمریکا را می توان وارد دانست چرا که ظریف موفق شد ناکارآمدی پامپئو در مقابل "تیم ب" که بر سیاست خارجی آمریکا در خصوص ایران تسلط مطلق دارد را آشکار سازد، سیاست خارجی که بنا به گفته ظریف با روابط عمیق با برخی کشورهای مرتجع منطقه همراه است و به هیچ وجه به مصلحت مردم آمریکا نبوده و نخواهد بود.

تلاش های بیهوده پامپئو در کاستن از نقش ظریف و روحانی در سیاست خارجی ایران و محدود کردن این سیاست ها در شخص رهبر معظم انقلاب و سپاه پاسداران را می توان یک ضد حمله ای شکست خورده در مقابل حمله موفقیت آمیز ظریف ضد سیاست خارجی آمریکا که بنا به امیال "تیم ب" حرکت می کند عنوان کرد، امیالی که پامپئو دیگر قادر به سرپوش گذاشتن بر آنها نیست.

در پایان توافق هسته ای که ایران بعد از سالها مذاکرات سنگین با کشورهای جهانی که با سرپرستی ظریف و اشراف رهبر انقلاب و روحانی به سرانجام رسید را می توان نشانه ای غیر قابل کتمان در فعالیت و اثر بخش بودن سیاست خارجی ایران و شخص رئیس جمهور روحانی و محمد جواد ظریف در ترسیم دقیق سیاست خارجی ایران قلمداد کرد.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها