عطوان مطرح کرد؛

در تازه ترین تحولات بحران خلیج فارس پیروزی از آن کیست؟/ موشک شهاب 3 حامل چه پیام هایی به ترامپ و متحدانش است؟

در تازه ترین تحولات بحران خلیج فارس پیروزی از آن کیست؟/ موشک شهاب 3 حامل چه پیام هایی به ترامپ و متحدانش است؟
شنبه 5 مرداد 1398 - 22:59

یک تحلیلگر مسایل منطقه تصریح کرد: دو سفر مهمی که اخیرا صورت گرفت، ممکن است ماهیت تحولات آتی در بحران ایرانی ـ آمریکایی و نیز نتیجه رقابت میان دو گزینه جنگ و صلح در منطقه خلیج فارس و شاید در خاورمیانه را تعیین کنند.

العالم ـ ایران

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه در مقاله ای نوشت: سفر نخست از آن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است که به منطقه البوکمال در حومه دیرالزور در مرزهای سوریه ـ عراق سفر کرد و با فرماندهان گروه های همپیمان ایران دیدار کرد و در واکنشی اولیه به اقدام امریکا در آموزش مجدد یگان هایی از آرتش آزاد سوریه در اردن، سردار سلیمانی از فرماندهان خواست تا برای جنگ احتمالی با امریکا و متحدانش آماده باشند.

این تحلیلگر جهان عرب افزود: سفر دوم، سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران است که صبح امروز شنبه وارد تهران شد و با مسئولان ایرانی و محمد جواد ظریف دیدار کرد؛ و همانگونه که سایت "باشگاه خبرنگاران جوان" وابسته به ایران افشا کرد، بن علوی در ماموریتی رسمی از جانب امریکا و انگلیس برای یافتن برون رفت از بحران است.

***

وی تاکید کرد: در هفته های اخیر بحران شاهد "حس و حال شهادت طلبانه ایران" و نیز تصمیم قاطع ایران برای تقویت راهبرد بازدارنده نظامی خود بوده ایم و این مساله در اظهارات منسوب به مشاور نظامی رهبر ایران دیده می شود؛ این اظهارات بر مخالفت با هرگونه مذاکره با امریکا در حال حاضر و در زمان دولت ترامپ تاکید می کند؛ این امر عملی کردن تهدیدهای رهبر مبنی بر توقیف نفتکش انگلیسی به عنوان پاسخی سریع به توقیف نفتکش ایرانی و پخش فیلم توقیف نفتکش در عملیاتی ویژه که از فیلم های هالیوود نیز پیشی گرفت و سرنگونی پهپاد امریکایی در ارتفاع 20 کیلومتری که حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، توضیح و تفسیر میکند؛ در حالی که ما هنوز در انتظار فیلمی هستیم که ترامپ وعده داده از سرنگونی پهپاد ایرانی منتشر کند.

عطوان خاطرنشان کرد: زمانی که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، به شیوه انور سادات، برای دستیابی به سازش، پیشنهاد علنیِ سفر به تهران و دیدار با رهبران ایران را مطرح کرد؛ در واقع ناامیدی و اشتباه محاسباتی دولت امریکا و رییس جمهور این کشور را نشان داد؛ اما این پیشنهادش گوش شنوایی نداشت؛ زیرا اولویت های ایران به سرعت تغییر می کنند و بازگشت به وضعیت قبل از توافقنامه اینک ارجحیت بیشتری دارد.

این تحلیلگر جهان عرب تصریح کرد: راه حلهای نظامی "محدود" و "حساب شده" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خواه با سرنگونی پهپاد آمریکایی و یا توقیف نفتکش انگلیسی و یا از کار انداختن 6 نفتکش در خلیج عمان ـ اگر اتهامات امریکا در این خصوص صحت داشته باشد ـ سریعا به ثمر رسید و اردوگاه امریکایی را سردرگم کرد و شاید جرات نیافتن امریکا به پاسخ دادن به این اقدامات از ترس خطرات بعدی و روی آوردن به واسطه ها برای یافتن راه حل، دلیلی بر این مدعا باشد.

وی افزود: اقدام دولت ایران در انجام تهدیدهای خود مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم بالاتر از سقف برجامی و فعالیت مجدد در تاسیسات اراک و افزایش سانتریفیوژها در آن نشان دهنده استراتژی ایران برای بازگشت به گزینه برنامه هسته ای مسالمت آمیز است.

عطوان بیان داشت: مسلم است که بن علوی وزیرخارجه عمان حامل پیامهای آمریکا و انگلیس به رهبران ایران در چارچوب یافتن راه حل های دیپلماتیک است. اما نهایت چیزی که ممکن است وساطت عمانی حداقل در شرایط فعلی در آن موفق باشد، دستیابی به توافق برای آزادی نفتکش های ایرانی و انگلیسی است. بویژه که انگلیس اینک با بحران داخلی وانتقال قدرت همراه با اختلافات و مشکلات و فضای آکنده از چند دستگی در سطوح مختلف روبرو شده است؛ از این رو بوریس جونسون در شرایط فعلی به دنبال "دردسر رویارویی" با ایران نیست.

این تحلیلگر جهان عرب نوشت: دولت ترامپ از توافق هسته ای خارج شد نه به خاطر آنکه این توافق برای آمریکا عادلانه نبوده است؛ بلکه به این خاطر که دست ایران و شاخه های نظامی اش در منطقه را بازگذاشت و سبب توسعه صنایع نظامی و موشکی ایران شد که این مساله به تهدیدی برای موجودیت رژیم اشغالگر تبدیل شد و سبب شد تا از طریق لبنان و سوریه و نوار غزه با ایران مرزهای مشترک و مستقیم پیدا کند. سفر اخیر هیات حماس به تهران و دیدار با رهبر سید علی خامنه ای و سخن از توافق میان جنبش حماس و حزب الله برای مقابله با هرگونه جنگ علیه اسراییل در قالب جبهه ای واحد، در واقع یکی از زمینه سازی ها برای جنگ آتی است و این بیش از همه چیز اسراییلی ها را می هراسد و آن باران موشک از شمال و جنوب در یک زمان.

عطوان یادآور شد: حملات موشکی اسراییل به مواضع سوریه ای و ایرانی در طول سه سال گذشته چیزی از حضور مستشاری ایران در سوریه نکاست بلکه بر قدرت آن افزود. همچنین حملات علیه انبارها و کاروانهای موشکی ایران که گفته شده در مسیر خود به حزب الله بوده اند، نتایج معکوسی گذاشت؛ زیرا قدرت حزب الله و توان جنگی آن را تضعیف نکرد بلکه سبب شد تا به گزینه صنایع داخلی در دل کوههای جنوب لبنان که مشرف بر الجلیل اشغالی است، روی آورد.

وی تصریح کرد: زمانی که رهبری ایران در اوج بحران نفتکش ها و یک روز قبل از رسیدن واسطه عمانی، موشک شهاب 3 با برد بالغ بر هزار کیلومتر را آزمایش می کند، می خواهد پیامی به امریکا و متحدان اسراییلی و عربش ارسال کند مبنی بر آنکه شهرهای شما و پایگاه های نظامی شما در تیر رس موشکهای ما قرار دارند.

***

این تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: تمام ناوهای جهان به سه دلیل نمی توانند سلامت و امنیت دریانوردی در تنگه هرمز و اطراف آن را تامین کنند: نخست آنکه این ناوها و کشتی ها خود یکی از علل تنش هستند. دوم آنکه در صورت وقوع جنگ این ناوها هدف احتمالی قایق های انتحاری کوچک قرار خواهند گرفت و سوم آنکه تهدید واقعی ایران نه فقط از راه دریاست بلکه همچنین از راه خشکی است. پهپاد امریکایی از یک کشتی جنگی هدف قرار نگرفت بلکه سرنگونی آن با موشکهایی بود که در پایگاه های ساحلی نصب شده بودند و فرماندهی نظامی امریکا از ترس انتقام گیری ایران و پیامدهای آن از اقدام به هرگونه حمله نظامی به این پایگاههای ساحلی خودداری کرد.

به نظر می رسد که ترامپ ابتدا فریاد خواهد کشید؛ زیرا او عصایی به دست گرفت و در زمان اشتباهی و با تکیه بر متحدانی اشتباهی که نمی توان بر آنها تکیه کرد و فقط بار سنگینی بر دوش خودش و دولتش قرار دارند، قصد داشت تا با طرف اشتباهی دربیفتد. ما احساس می کنیم که ابتدا ترامپ و نظامش تغییر خواهند کرد پیش از آنکه تهدیدات خود در سرنگونی نظام ایران را عملی کنند... آیا کسی هست به ما بگوید خوان گوایدو رهبر کودتای ونزوئلا که جون بولتون او را هدایت می کرد، اینک کجاست و چه محلی از اعراب دارد؟ نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اینک کجاست؟ آیا بر قدرت او افزوده نشده است؟ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را نیز از یاد نبریم که همچنان به آزمایشهای موشکی خود ادامه می دهد.

در واقع نتانیاهو، ترامپ را در این بن بست گرفتار کرد و او را به تشدید اقدامات علیه ایران ترغیب کرد و قدرت واقعی ایران را ناچیز جلوه داد و از کوشنر وبولتون برای به دام انداختن این احمق ماجراجو استفاده کرد و اینک مانند دوستش ترامپ نه فقط ریاست را از دست خواهد داد بلکه به پشت میله های زندان خواهد رفت ....

پربیننده ترین خبرها