تلاش اعضای سفارت بحرین برای پایین انداختن فرد معترض از پشت بام + فیلم

تلاش اعضای سفارت بحرین برای پایین انداختن فرد معترض از پشت بام + فیلم
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 12:44

ویدیویی که از لحظات اعتراض «موسی عبد علی» به اعدام دو جوان بحرینی منتشر شده، نشان می‌دهد که کارکنان سفارت بحرین در لندن تلاش کرده‌اند تا عبد علی را از پشت بام به پایین بیندازند.

العالم - بحرین

حکومت بحرین روز شنبه با وجود هشدارهای متعدد مجامع حقوق بشری، دو جوان معترض را که به گفته گزارشگر سازمان ملل متحد مدت‌ها تحت شکنجه قرار داشته‌اند، تیرباران کرد.

پیش از این اقدام منامه، بسیاری از شهروندان بحرینی در سرتاسر جهان، تلاش کرده بودند تا به حکم صادر شده برای «عیسی الملالی» و «علی محمد العرب» اعتراض کرده و جامعه بین‌المللی را به تلاش برای توقف اجرای این حکم وادارند.

در همین راستا، جمعه شب یک تبعه بحرینی مقیم انگلیس به نام «موسی عبد علی» از ساختمان سفارت بحرین در لندن بالا رفت و با در دست داشتن بنری علیه حکم صادره برای الملالی و العرب، از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس خواست در تماس با پادشاه بحرین، از اجرای این حکم جلوگیری کند.

همانطور که انتظار می‌رفت، لندن به عنوان حامی اصلی نظام بحرین در غرب، نه تنها از مداخله برای توقف اجرای حکم خودداری کرد، بلکه پلیس انگلیس با ورود به ساختمان سفارت بحرین، عبد علی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

ویدئویی که به تازگی از لحظات پیش از بازداشت عبد علی منتشر شده، نشان می‌دهد که ظاهرا کارکنان سفارت بحرین تلاش کرده‌اند تا او را از پشت بام به پایین پرت کنند.

در این ویدئو مشخص است که علاوه بر معترضان بحرینی که پایین ساختمان ایستاده‌اند، یک افسر پلیس نیز با بلندگو خطاب به کارکنان سفارت فریاد می‌زند که از تلاش برای پرت کردن عبد علی خودداری کرده و از لبه پشت بام فاصله بگیرند.

این نیروی پلیس انگلیس خطاب به کارکنان سفارت می‌گوید: «سفارت، عقب بروید. بروید عقب و به داخل سفارت بازگردید.»

تلاش اعضای سفارت بحرین برای پاین انداختن جوان معترضدوستان عبد علی نیز در این ویدئو تأکید می‌کنند که کسی از پشت سر در حال هل دادن اوست و تلاش می‌کند تا او را از ارتفاع به پایین پرت کند.

یکی از این افراد می‌گوید: «می‌خواهند او را پایین بیاندازند... کسی دارد او را هل می‌دهد.»

این فعال بحرینی پس از آزادی از بازداشت، در توییتر نوشت که محافظ شخصی سفیر بحرین در لندن تلاش کرده بود تا او را از پشت بام پایین بیاندازد. به گفته دوستان عبد علی، محافظ سفیر این فعال بحرینی را مورد ضرب و شتم هم قرار داده است.

قرار است عبد علی به زودی در خصوص این حادثه بیانیه صادر کند.

بسیاری از کاربران انگلیسی در توییتر، با بازنشر ویدئوی تلاش کارکنان سفارت بحرین در لندن برای قتل عبد علی، این اقدام را «تکان‌دهنده» توصیف کرده‌اند. برخی نیز این رفتار بحرین را با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول مقایسه کرده‌اند و نوشته‌اند که رژیم منامه به عنوان حکومت تحت‌الحمایه ریاض، در برخورد با معترضان از تاکتیک‌های سعودی پیروی می‌کند.

از روز شنبه که بحرین دو جوان معترض بحرینی را اعدام کرد، تظاهرات‌هایی در شهرهای مختلف بحرین برگزار شده است که در جریان آن‌ها چندین شهروند معترض شهید یا زخمی شده‌اند.

بحرین میزبان مقر نیروهای نظامی انگلیس در منطقه است و با وجود نزدیک به یک دهه سرکوب اعتراضات مردمی، تا حد زیادی از گزند انتقادات کشورهای غربی مصون بوده است. در سال ۲۰۱۱، با آغاز موج بیداری اسلامی در منطقه، بحرین نیز شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود. با این حال، کشورهای غربی با سکوت خود و عربستان سعودی با مداخله مستقیم نظامی، به نظام آل خلیفه کمک کردند تا این اعتراضات گسترده را ساکت کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها