تحولات لیبی : استفاده حفتر از نیروهای خارجی برای حمله به طرابلس

تحولات لیبی : استفاده حفتر از نیروهای خارجی برای حمله به طرابلس
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 17:04

فرمانده منطقه نظامی غرب لیبی در دولت وفاق ملی می‌گوید که فرمانده نیروهای شرق لیبی از نیروهای خارجی برای حمله به طرابلس استفاده می‌کند.

العالم - لیبی

«أسامه جویلی» فرمانده منطقه نظامی غرب لیبی می‌گوید که نیروهای دولت وفاق ملی (مستقر در پایتخت/طرابلس) اقدامات ضد تهاجمی برای مقابله با هر گونه حمله خارجی اتخاذ کرده‌اند.

جویلی در مصاحبه‌ای که صفحه فیسبوک عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی آن را منتشر کرد، فاش کرد که اطلاعاتی درباره حملات هوایی به طرابلس با استفاده از طرف‌های خارجی در دست است.

این فرمانده نظامی دولت وفاق ملی هشدار داد که هر گونه حمله احتمالی با واکنش غیرقابل پیش‌بینی شده مواجه خواهد شد.

وی در خصوص کشف و ضبط سلاح‌های فرانسوی در شهر غریان واقع در جنوب طرابلس نیز گفت: شورای ریاستی لیبی از فرانسه درباره این موضوع توضیح خواسته و منتظر پاسخ فرانسه است.

به نوشته روزنامه«القدس‌العربی»، جویلی افزود: فرانسوی‌ها گفته‌اند که این سلاح‌ها غیرقابل استفاده بوده است اما لیبی سطل زباله نیست و این سخنان قانع‌کننده نیست.

السراج: جنگ در لیبی پس از شکست نیروهای حفتر پایان می‌یابد

«فائز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی تأکید کرد که نشانه‌هایی از پایان جنگ در طرابلس به چشم می‌خورد و این جنگ با شکست «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر پایان خواهد یافت.

السراج در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که هیچ گونه میانجی‌گری برای پایان جنگ وجود ندارد و هر چه هست بیانیه‌ها و دعوت رهبران تعدادی از کشورها درباره ضرورت توقف درگیری‌ها و بازگشت به روند سازش سیاسی است.

وی افزود که نیروهای ما پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌‌اند و جنگ نیز با بیرون راندن متجاوزان پایان خواهد یافت و لیبیایی‌ها به روند سازش بازخواهند گشت.

بیشتر قربانیان حملات حفتر غیرنظامیان هستند

«غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی روز دوشنبه(دیروز) در سخنانی در شورای امنیت گفت که توقف جنگ در لیبی به اراده همه طرف‌های داخلی و حمایت جامعه جهانی بستگی دارد.

وی خواستار برگزاری نشست بین‌المللی و نشست همه طرف‌های تأثیرگذاری در لیبی به منظور پایان دادن به جنگ در این کشور شد.

سلامه افزود که «حمایت خارجی باعث افزایش روند خشونت در لیبی شده است و بیشتر کشته‌های حملات هوایی به طرابلس، غیرنظامیان هستند».

به گفته وی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در خطوط مقدم نبرد علیه طرابلس کشته شده‌اند.

نیروهای حفتر از حدود چهار ماه پیش حملات خود به طرابلس را برای نفوذ به این شهر آغاز کرده‌اند اما با وجود برخورداری از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی امارات، عربستان و مصر هنوز موفق نشده‌اند به این شهر نفوذ کنند.

لیبی از زمان سقوط «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱، از دودستگی شدید در نهادهای دولتی در شرق و غرب این کشور رنج می‌برد و دو دولت یکی در غرب به ریاست «فائز السراج» وجود دارد که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت شرق لیبی و مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی نیز به آن وابسته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها