نشست آستانه؛

اجرای توافق 'سوچی' و طرح 'منطقه امن' در دستور کار

اجرای توافق 'سوچی' و طرح 'منطقه امن' در دستور کار
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 12:27

سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه موسوم به «آستانه» در حالی برگزار خواهد شد که قرار است در این دور از مذاکرات، طرح آنکارا و واشنگتن درباره ایجاد منطقه امن و اجرای توافق سوچی بررسی شود.

العالم - سوریه

هیات دولتی سوریه امروز چهارشنبه برای مشارکت در سیزدهمین دور مذاکرات «آستانه»، عازم «نور سلطان» پایتخت قزاقستان می‌شود.

ریاست این هیئت بر عهده «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خواهد بود.

منابع دیپلماتیک غربی حاضر در ژنو اعلام کردند که «گیر پدرسون» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، نخواهد توانست در این دور از مذاکرات حضور داشته باشد.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، به روزنامه «الوطن» سوریه گفتند که «خولة مطر» معاون وی و شماری از کارکنان بلندپایه وی در این نشست حضور خواهند داشت.

منابع مذکور تأکید کردند که پدرسون به خاطر بیماری، نیاز به 10 روز استراحت دارد و در این دوره زمانی، نمی‌تواند هیچ فعالیتی انجام دهد.
این منابع درباره دور جدید مذاکرات آستانه تصریح کردند که هدف از این دور، تداوم مسیری است که نتایج عملی خوبی داشته است، «در حالی که مسیر [مذاکرات] ژنو هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشت».

منابع مذکور اعلام کردند که هدف از دور اخیر مذاکرات آستانه، بررسی مسئله استان ادلب توسط جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه است؛ استانی که همچنان در اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد.
الوطن هم گزارش داد که احتمالا در این دور به ترکیه اعمال فشار شود تا تعهدات خود را که در جریان توافق «سوچی» به اجرای آن متعهد شده بود، انجام دهد.

بر اساس این توافق که شهریور 1397 بین رؤسای جمهور ترکیه و روسیه حاصل شد، قرار بود ترکیه، تروریست‌ها را از منطقه «عاری از سلاح در ادلب» خارج کند، ولی هیچ گاه این اتفاق رخ نداد، بلکه تروریست‌ها از این منطقه بارها به مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی حمله کردند.

به گزارش الوطن، در این نشست، درباره توافق آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد منطقه موسوم به «امن»در شمال و شمال شرق سوریه نیز بحث و گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

این دور از مذاکرات آستانه دو روز به طول خواهد انجامید و در آن علاوه بر ایران، ترکیه و روسیه، طرف‌های دولتی و معارض سوریه حضور خواهند داشت. در این دور، عراق و لبنان نیز به عنوان اعضای ناظر، برای نخستین بار حاضر خواهند بود.

«یاسر عبدالرحیم» سخنگوی هیأت معارضان برای شرکت در نشست آستانه، سه‌شنبه (روز گذشته) سرانجام اعلام کرد که آن‌ها در این نشست شرکت می‌کنند.

معارضان در حالی این تصمیم را اتخاذ کردند که در پس آن، شکست سنگین گروه‌های تروریستی معارض در شمال غرب حماه قرار دارد؛ به گونه‌ای که ارتش سوریه به تازگی موفق شد کنترل ارتفاعات «ملح» و منطقه «الجبین» را در این منطقه به دست گیرد.

پربیننده ترین خبرها