بحرین: نشست منامه برای مقابله با اقدامات ایران است

بحرین: نشست منامه برای مقابله با اقدامات ایران است
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 19:09

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای ایران را به انجام «اقدامات تجاوزگرانه و مردود» در منطقه متهم و اعلام کرد نشست امروز منامه برای بررسی این اقدامات است.

العالم - بحرین

وزارت خارجه بحرین اعلام کرد این کشور امروز (چهارشنبه) میزبان نشست امنیتی به منظور «تأمین امنیت گذرگاه‌های تجاری و انرژی و آزادی کشتی‌رانی بین‌المللی» در آب‌‌های خلیج فارس است.

به گزارش شبکه «اسکای‌نیوز عربی»، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده، ایران را به انجام اقدامات خصمانه و غیر قابل قبول در منطقه متهم کرده است.

وزارت خارجه بحرین مدعی شد که نشست مذکور، مهم و بین‌المللی بوده و به دنبال «بررسی اوضاع کنونی منطقه و راه‌های تقویت همکاری بین‌المللی و هماهنگی و مشورت جهت مقابله با [اقدامات] تجاوزکارانه و غیرقابل قبول است؛ اقداماتی که ایران و گروه‌های تروریستی وابسته به آن انجام می‌دهند».

منامه ادعا کرده است که این اقدامات ایران، به امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز و ثبات همه منطقه و جهان آسیب می‌زند.

خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین در این باره گفته است نشست مذکور در راستای تأکید بر آنچه که وی آن را نقش تأثیرگذار بحرین در این زمینه دانسته، برگزار می شود.

او گفته است چالش‌ها و تهدیدات امنیت منطقه در مقطع فعلی می‌طلبد که همه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکپارچه و منسجم شود.

نشست امروز بحرین نیز همانند نشست یک ماه پیش این کشور موسوم به «صلح برای شکوفایی» که در راستای اجرای اولین گام برای پیشبرد طرح صلح ادعایی آمریکا برای مناقشه فلسطین بود، نشست فرمایشی است و بنا به درخواست انگلیس و آمریکا برگزار می‌شود.

دولت آمریکا و انگلیس اخیرا به دنبال توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در نزدیکی تنگه هرمز، پیشنهاد داده‌اند که برای حمایت از کشتی‌ها و کشتی‌رانی در منطقه ائتلاف نظامی دریایی ایجاد شود.

شبکه العربیه در این ارتباط گزارش داد که انگلیس از نمایندگان نظامی آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای اروپایی دیگر خواسته است در نشست امروز منامه بحرین شرکت کنند.

این شبکه به نقل از روزنامه «گاردین» نوشت که لندن به دنبال ایجاد پلی بین ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی دیگر از جمله آلمان است ولی برلین مخالف مشارکت در مأموریتی است که واشنگتن رهبری آن را برعهده دارد.

برلین از دیروز به این سو، دو بار از طریق سخنگوی دولت و وزارت خارجه آلمان هرگونه مشارکت خود با آمریکا در ائتلاف نظامی دریایی را رد کرده است.

این مخالفت آلمان در واکنش به بیانیه سفارت آمریکا در برلین بود که دیروز گفته بود واشنگتن رسماً از آلمان خواسته، در کنار فرانسه و انگلیس به این ائتلاف که هدف از آن، «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» است، ملحق شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها