نگاه حقوقی به پرونده نجفی

نگاه حقوقی به پرونده نجفی
شنبه 12 مرداد 1398 - 13:15

آدم کشی یا همان قتل از جمله جرایمی است که در صورت وقوع؛ فضای عمومی جامعه را ملتهب می سازد.عواطف واحساسات توده های مختلف یک جامعه را به عنوان یک کنکاشگر جدی به دنبال خود می کشاند تا در نهایت سیستم قضایی در مورد آن تعقیب؛تحقیق ونهایتا رسیدگی وحکم صادر کند.

العالم _ ایران / سیاسی

یکی از علل تسریع در تکمیل تحقیقات مقدماتی این پرونده جنایی به جهت آرام سازی والتیام بخشیدن عواطف وافکار جراحت یافته اذهان عمومی بوده است.از سویی دیگر هر جامعه ای در وضعیت مواجهه با چنین رویداد تلخ وگزنده ای مبدل به موجودی مطالبه گر میگردد که با دهها علامت سوال مواجه شده است.

در مباحث جرمشناسی به زمینه های ارتکاب جرم وشرایطی که سبب ارتکاب رفتار مجرمانه از سوی یک شخص می شود توجه لازم صورت می گیرد.آمار اخذ شده نشانگر این موضوع است که زمینه ارتکاب جرم در اشخاصی که از محیطهای آموزشی وتربیتی مانند خانواده،دانشگاهها،مدارس،کتابخانه ها و...به دور بوده اند ودر ادامه در مناطق ودسته های جمعیتی جرم خیز رشد داشته اند به مراتب بالاتر از سایر اشخاص بوده است.

در جرم شناسی اینگونه بیان میشود که بزه وبالندگی دو روی یک سکه اند. هر چه بالندگی در یک انسان رشد بیشتری داشته باشد زمینه ارتکاب بزه در وی به حداقل می رسد.اینک این سوال در ذهن پدید می آید که چگونه واز برآیند چه سلسله اعمالی شهردار سابق تهران به چنین کیفیتی متهم به قتل عمدی همسر دوم خود میشود.این مساله به شدت می تواند چالش برانگیز باشد به گونه ای که حتی فرض اتهام ارتکاب قتل از سوی چنین شخصی حیرت وتعجب را در پی داشته است.مساله ای که می بایست به آن پرداخت و پاسخ به آن در زمینه جرمشناسی می تواند کمک شایانی برساند. مساله ای که کمتر از آنچه شایسته و بایسته است بدان پرداخته شده.

به نظر می رسد بروز چنین فعل آسیب زایی در حد واندازه شخصی که برای جامعه خود توصیف شده است می تواند برهم زننده نظم فکری یک جامعه باشد به گونه ای که این تلقی ذهنی می تواند برای هر زنی که در وضعیت زندگی مشترک قرار دارد ایجاد شود که در مواقع غیر عادی زندگی زناشویی ممکن است از ناحیه همسر خود دچار آسیب جدی شود. بنابراین این انتظار باقی است که در کنار آنچه برای دادگری منصفانه در این پرونده جنایی تلاش شده است به موازات آن،تحقیقات روانشناسانه ای با این محوریت صورت گیرد که چه علت یا عللی می تواند در بروز فعلی مانند قتل آن هم از سوی چنین شخصی که بنا به تعبیر قانون متهم است؛ وجود داشته است. در اقل توقع، متهم به قتل این پرونده جنایی ،به عنوان یک مدیر عالی رتبه؛ در فرایند زمانی دوره مدیریت خود با بحرانها،موانع ومشکلات عدیده ای رو به رو بوده و توانسته به هر کیفیت یا کمیتی بحرانها را مدیریت کند اما در چرخه اختلافات زناشویی فی مابین به هر صورت آن به چنین نحو رفتار نموده به گونه ای که حالا متهم به قتل عمدی گردیده است از این رو با این آسیب شناسی راه برای تکرار این دسته از رفتارهای مجرمانه از سوی چنین اشخاصی به کمترین آمار برسد.

امیرصادقی زاده وکیل پایه یک دادگستری

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها