کشکول العالم/

تلاش بی ثمر پامپئو برای تشکیل ائتلاف دریایی

تلاش بی ثمر  پامپئو برای تشکیل ائتلاف دریایی
شنبه 12 مرداد 1398 - 18:35

آمریکا تصور می کرد که توقیف نفتکش های ایرانی توسط انگلستان فرصتی بی نظیر برای نظامی کردن خلیج فارس و تنگه هرمز با هدف اعمال فشار بر ایران و جلوگیری از صادرات نفت ایران است؛ اما قصد و نیت شوم آنها به خودشان بازگشت!

العالم ـ کشکول

مایک پامپیو وزیر خارجه آمریکا بارها و در چندین مناسبت از متحدان کشورش در ناتو خواست تا یگان دریایی نظامی برای "حمایت" از دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد؛ اما فریادهای او بی حاصل ماند.

تمام کشورهای اروپایی با درخواست پامپئو مخالفت کردند؛ برخی مانند آلمان صراحتا مخالفت خود را اعلام کردند و برخی دیگر مانند فرانسه با شیوه ای دیپلماتیک تر مخالفت خود را نشان دادند. نکته جالب توجه آن است که انگلیس که امریکا آن را در دزدی نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق گرفتار کرد؛ نیز از پیوستن به چنین یگانی تحت ریاست آمریکا مخالفت کرد و ترجیح داد در صورتی که یگان اروپایی تشکیل شود، به آن بپیوندد.

واکنش تند سفیر آمریکا در آلمان به خاطر مخالفت آلمان با پیوستن به این یگان دریایی در خلیج فارس و اظهار ناامیدی از جانب پامپئو به عنوان طراح این ایده که اعلام کرد تشکیل این یگان به زمان زیادی نیاز دارد، بیانگر میزان موفقیت ایران در کسب اعتماد جامعه جهانی از طریق پایبندی کامل به توافق هسته ای است.

اینک جهان به یقین رسیده است که عامل اصلی اوضاع تنش بار در خلیج فارس و تنگه هرمز، سیاستهای احمقانه رییس جمهور آمریکا و اطرافیان اوست بویژه پس از خروج از توافق هسته ای است؛ مساله ای که به انزوای امریکا حتی از جانب نزدیک ترین متحدانش منجر شد؛ این در حالی که پامپئو گزافهگو همچنان از انزوای ایران سخن می گوید!

پربیننده ترین خبرها