دو و نیم میلیون مسلمان برای مراسم حج در مکه مکرمه آماده می‌شوند

دو و نیم میلیون مسلمان برای مراسم حج در مکه مکرمه آماده می‌شوند
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 17:01

دو و نیم ميليون مسلمان از سراسر جهان در حال تجمع در مكه برای به جای آوردن مراسم حج، یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری در جهان هستند.

العالم - عربستان سعودی

حدود 2.5 میلیون مسلمان از مناطق مختلف جهان روز جمعه انجام فریضه حج را در شهر مکه مکرمه در غرب عربستان آغاز می‌کنند.

مسلمان از سراسر جهان در حال اعزام و تجمع در مکه برای به جا آوردن مراسم حج هستند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بسیاری از زائران از کشورهای آسیایی یا آفریقایی و کشورهایی بسیار دورتر از خاورمیانه برای شرکت در مراسم حج خود را به مکه مکرمه می‌رسانند.

سوبار 40 ساله که از اندونزی آمده است می‌گوید: این برای اولین بار است که تا این اندازه احساس قدرت می‌کنم. احساسی بسیار عالی است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: زیارت خانه خدا یکی از بزرگترین اجتماعات بشری هر ساله در جهان است که یکی از پنج رکن اصلی دین اسلام است و کسانی که استطاعت آن را داشته باشند باید حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را انجام دهند.

لیکو ابیبو از کشور اوگاندا و یک مکانیک است که به مکه آمده است. او می‌گوید: ما همه به همین دلیل در اینجا جمع شده‌ایم ... اسلام ما را متحد می‌کند.

به گفته مقامات سعودی، تا ظهر سه شنبه، بیش از 1.8 میلیون زائر خارجی وارد مکه شدند. مطبوعات عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد کامل زائرانی که انتظار می‌رود در مناسک حج امسال حضور داشته باشند با زائرانی که در عربستان زندگی می‌کنند می تواند از 2.5 میلیون نفر فراتر رود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: به غیر مسلمانان برای ورود به شهر مقدس مکه که شامل مسجد الاحرام و کعبه می‌شود اجازه داده نمی‌شود. نورول جمال زائر هندی که یک بازنشسته 61 ساله است به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: همه مردم جهان و همه زبان‌‌ها وجود دارند. هیچ فرقی بین ما نیست.

بنا بر این گزارش، درجه حرارت در شهر مکه از 40 درجه سانتیگراد فراتر رفته و برخی از زائران چترهایی را در پیرامون مسجد الحرام بر سر دارند. اماکن مقدس مکه مجهز به ستون‌هایی است که آب خنک شده را برای کاهش گرما اسپری می‌کند. کامل بوسلیمانی57 ساله از الجزایر می‌گوید: مساجد هوای مطبوع و خنکی دارد. آب هم در دسترس است، شما فقط باید خود را از آفتاب محافظت کنید.

حج یک چالش امنیتی و لجستیک برای مقامات سعودی است. این زیارت معمولاً با تدابیر امنیتی شدید همراه است در طی سال‌های گذشته ، حوادث ناگهانی ناشی از ازدحام جمعیت رخ داده است که باعث کشته شدن 2300 نفر در سال 2015 شد که بسیاری از آنها ایرانی بودند.

عربستان سعودی تدابیر امنیتی را در مکه تقویت کرده است. همچنین ده‌ها هزار نیروهای امنیتی و دوربین ها برای نظارت بر هر منطقه از مکه بسیج شده اند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: حج امسال در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه پس از چندین حمله به تانکرهای نفتی و هواپیماهای بدون سرنشین شاهد تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و تهران به ویژه در خلیج (فارس) بوده است. آمریکا ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کند اما تهران این را رد کرده است. مقامات ایرانی همچنین در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز کرده است.

به گزارش منابع ایرانی به رغم نبود روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران حدود هشتاد و هشت هزار و پانصد و پنجاه زائر از ایران در مناسک حج امسال حضور دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها