وزیران خارجه پاکستان و چین درباره تحولات کشمیر رایزنی کردند

وزیران خارجه پاکستان و چین درباره تحولات کشمیر رایزنی کردند
جمعه 18 مرداد 1398 - 22:33

وزیر امور خارجه پاکستان که برای رایزنی‌ و تبادل نظر در خصوص تحولات اخیر کشمیر به پکن سفر کرده است، روز جمعه با همتای چینی خود دیدار کرد.

العالم ـ آسیا

در دیدار شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با وانگ یی همتای چینی خود، تنش های میان اسلام آباد و دهلی نو به ویژه تحولات اخیر کشمیر مورد بررسی قرار گرفت.

رادیو دولتی پاکستان گفت: قریشی در این دیدار، نظرات اسلام آباد را نسبت به تصمیم اخیر دهلی نو در خصوص کشمیر تشریح کرد.

تنش های سیاسی میان پاکستان و هند پس از لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر توسط دهلی نو بالا گرفت و اسلام آباد نیز هفته گذشته در واکنش به این اقدام، آن را محکوم کرد.

کمیته امنیت ملی پاکستان متشکل از رهبران و سران سیاسی و نظامی، هفته گذشته در واکنش به این موضوع از اعزام سفیر جدید این کشور به دهلی نو منصرف شد و سفیر هند را نیز از اسلام آباد اخراج کرد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک با دهلی نو را کاهش و تجارت مشترک نیز تعلیق می شود.

دولت هند با اعلام اینکه تصمیم اخیر این کشور درباره منطقه جامو و کشمیر یک موضوع داخلی است، از اسلام آباد خواست تا در تصمیم خود برای کاهش روابط دیپلماتیک با دهلی نو تجدید نظر کند.

دولت ملی‌گرای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، با اتکا به فرمانی که از سوی رئیس‌ جمهوری این کشور صادر شده، وضع ویژه و خودگردانی نسبی در ایالت فدرال "جامو و کشمیر" را لغو کرد.

حزب مودی از مدت‌ها پیش خواستار لغو امتیازهای ویژه برای مسلمانان در کشمیر شده بود. به گفته رهبران این حزب، این حقوق ویژه مانع از ادغام کشمیر در کشور هند شده است.

به گزارش ایرنا، پس از استقلال هند و پاکستان از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ تا کنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است.

مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند با توسل به زور، این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها