تحلیل روز/

عدن گرفتار طمع های امارات و عربستان

عدن گرفتار طمع های امارات و عربستان
شنبه 19 مرداد 1398 - 12:34

شهر عدن در جنوب یمن چند روزی است در سایه سکوت مطلق عربستان و امارات شاهد درگیری های شدید و جنگ شهری بین نیروهای به اصطلاح مجلس انتقالی وابسته به امارات و نیروهای به اصطلاح گارد ریاست جمهوری وابسته به عربستان است.

العالم - تحلیل روز

این درگیری ها در حالی صورت می گیرد که منابع خبری محلی یمنی از ارسال نیروهای سعودی به عدن خبر داده بودند اما وزیر مشاور امارات در امور خارجه این امور را در راستای هماهنگی بین ابوظبی و ریاض برای انتشار مجدد نیروهای خود عنوان کرد. اتفاقات اخیر در شهر عدن بار دیگر سوالاتی را در خصوص اهدف امارات و عربستان در جنوب یمن مطرح می کند.

برخی از یمنی ها معتقدند آنچه که اتفاق می افتد توطئه ای سعودی اماراتی برای اجرایی شدن طرح خود در جدایی جنوب از شمال یمن به صورتی که در ظاهر هیچ نقشی در آن نداشته باشند می دانند چرا که یکی از بهانه های ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای حمله به یمن دفاع از حکومت شرعی و تمامیت ارضی یمن بود و این با اهداف آنها در یمن در تضاد است. امروز بعد از 5 سال شکست مطلق در یمن، ابوظبی و ریاض با به راه انداختن جنگ در عدن می خواهند بار دیگر مسئله جدایی جنوب از شمال را مطرح کرده تا بتوانند مزدوران خود را در منطقه تثبیت کنند. منابع خبری گزارش داده اند که نیروهای دو طرف بر نبرد عدن تسلط کامل دارند و در صورتی که اراده کنند این درگیری ها ظرف چند دقیقه قابل توقف است.

برخی دیگر نیز معتقدند که اتفاقی که در عدن رخ داد نتیجه طبیعی اختلافات امارات و عربستان است چرا که این دو در اهداف در یمن متفق القول هستند اما در استراتژی اختلاف دیدگاه جدی دارند، عربستان معتقد است که منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و حزب اصلاح برای رهبری مناطق تحت کنترل سعودی ها شایستگی بیشتری دارند و اینکه حزب اصلاح(شاخه اخوان المسلمین) بیش از بُعد دینی بر بُعد قبیله ای خود تاکید دارند، با همین حال ریاض نمی خواهد که اخوان المسلمین در یمن کنترل دولت را برعهده گیرد بلکه می خواهد برای تضعیف ایدئولوژی رقیب خود(جنبش انصارالله) نقشی اساسی ایفا کند.

اما ابوظبی کاملا با طرز فکر سعودی ها به شدت مخالف است چرا که معتقد است که اخوان المسلمین بعدها ممکن است که با قدرت گرفتن سیاسی و نظامی خطری جدی برای وجودیت خود تلقی میکند از این رو با استفاده از گروههای سلفی و دیگر گروههای که سالها آن ها را مسلح و حمایت کرده در حال جنگ با عربستان در عدن است تا ببینند چه کسی پیروز این میدان خواهد شد؟!

در هر حال تحلیل های دیگری هم در خصوص نبرد در عدن وجود دارد که نشان می دهد این یک درگیری تمام عیار بین امارات و عربستان است تا اوضاع را پس از عقب نشینی اماراتی ها از یمن را مشخص کند، امارات می خواهد اوضاع در یمن پس از عقب نشینی همچنان در کنترل وابستگانش باشد حتی اگر این مسئله به جدایی جنوب از شمال منجر شود و عربستان که خود را تنها در جنگ بی حاصل یمن می بیند سعی می کند نفوذ امارات را کاسته و سیطره کامل پیدا کند.

در همین زمینه عبدالقادر المرتضی یکی از سیاست مداران یمنی گفت: مجلس انتقالی و نیروهای موسوم به کمر بند امنیتی که بارزترین نیروهای امارات در یمن به شمار می روند تصمیم خود را برای جنگ گرفته اند و تنها تیپ ویژه و طارق عفاش هستند که تا کنون در حاشیه نبرد مانده اند و منتظر تعیین نتایج اولیه نبرد هستند تا بتوانند جبهه خود را بین امارات و عربستان مشخص کنند.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها