غریب آبادی خطاب به مقامات سازمان‌های ملل و سفرای مستقر در وین:

تحریم ظریف، نقض فاحش اصول و هنجار‌های اساسی حقوق بین المل است

تحریم ظریف، نقض فاحش اصول و هنجار‌های اساسی حقوق بین المل است
شنبه 19 مرداد 1398 - 14:19

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی گفت:تحریم ظریف، خدشه‌ای بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی است.

العالم _ ایران / سیاسی

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به مدیران کل سازمان‌های بین المللی و همچنین سفرای مستقر در وین، نسبت به اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، هشدار و خواستار اقدام جامعه بین المللی در مقابله با این رویه و جلوگیری از عواقب منفی آن بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی شد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این نامه ضمن اشاره به اینکه علت اصلی تحریم ظریف توسط آمریکا، توانمندی و ظرفیت‌های بالای او در نمایندگی از مردم کشورش در عرصه بین المللی، همچنین حمایت صادقانه از گفت وگو، دیپلماسی، صلح و چندجانبه گرایی است، افزود: این اقدام، نمونه بارز دیگری از اقدامات غیرقانونی بی شمار آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران از جمله از طریق تروریسم اقتصادی و گستاخی جسورانه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام می‌باشد.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه تحریم وزیر خارجه یک دولت عضو سازمان ملل نقض فاحش اصول و هنجار‌های اساسی حقوق بین الملل از جمله منشور ملل متحد بوده و خدشه‌ای بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی می‌باشد، اضافه نمود: این تصمیم خودسرانه آمریکا، بار دیگر دوگانگی سابقه دار مقامات این کشور در ارائه اظهارات متناقض را افشاء نمود. این اقدام همچنین در ضدیت با اصول و قوانین تاسیسی حقوق دیپلماتیک و مصونیت مقامات عالیرتبه کشور‌ها است.

این دیپلمات کشورمان با ابراز نگرانی درخصوص اینکه تحریم دکتر ظریف یک عقب گرد جدی برای دیپلماسی و همچنین ضربه اسفناک به قوانین و رویه نامه‌های دیپلماتیک می‌باشد، این اقدام را تضعیف کننده حرفه دیپلماسی و به خطر انداختن تعاملات دیپلماتیک برای ارتباط دولت‌ها با یکدیگر دانست. ایشان همچنین با اشاره به محدودیت‌های اعمالی از سوی دولت آمریکا در تردد و فعالیت‌های دکتر ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک، آن را تعرض حرمت شکنانه به بند دوم ماده ١٠۵ منشور ملل متحد، کنوانسیون ١٩۴۵ مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل، و همچنین اصول عرفی بین المللی مندرج در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ١٩۶١ وین عنوان نمود و چنین اقدامی را نشان دهنده نقض تعهد آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل بر اساس توافقنامه مقر در سال ١٩۴٧ و تمامی قطعنامه‌های مرتبط مجمع عمومی سازمان در این خصوص دانست. در قطعنامه ٢١٢/٧٣ مجمع عمومی که آخرین نمونه آن می‌باشد، به صراحت از کشور میزبان می‌خواهد که محدویت‌های اعمالی نباید ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان باشد و از میزبان می‌خواهد تا بدون هیچ وقفه ای، هر گونه محدودیت‌های اعمالی را برطرف نماید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار به مقامات سازمان ملل و سفرای مستقر در وین درخصوص عواقب جدی نقض بی وقفه بنیان‌های گفتگوی میان دولتی، همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی، تحریم وزیر خارجه ایران را توهین به همه دیپلمات‌ها در سراسر جهان دانست و افزود: دولت آمریکا، اهانت آشکار خود به دیپلماسی را بواسطه تحریم دکتر ظریف، یک دیپلمات مورد احترام در سطح جهانی که نقش بزرگی را در برقراری صلح جهانی از طریق تعاملات حرفه‌ای با دیگران ایفاء نموده، آن هم در زمانی که جهان به شدت به دیپلماسی نیازمند است، نشان داد.

غریب آبادی در پایان با تاکید بر اینکه نیاز است تا جامعه بین المللی این رفتار غیرقانونی آمریکا را به شدیدترین وجه ممکن محکوم نماید، افزود: سازمان ملل، نهاد‌های فرعی و سازمان‌های تخصصی آن، و همچنین دولت‌های عضو آن بایستی در دفاع از اصول تاسیسی حقوق بین الملل و نفی تعصبات جهانی در کنار یکدیگر بایستند؛ چرا که در غیر این صورت، با پیامد‌های منفی طولانی مدت برای دیپلماسی و عملکرد حیاتی آن مواجه خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها