از سقوط پهباد امریکایی تا آزادی نفتکش ایرانی

از سقوط پهباد امریکایی تا آزادی نفتکش ایرانی
پنج‌شنبه 24 مرداد 1398 - 19:54

خبر:

بلاخره پس از 41روز توقیف غیرقانونی کشتی نفتکش ایرانی در جبل الطارق آزاد وراهی ایران شد.

تحلیل:

- نبرد آبی ایران با امریکا و انگلیس با ثبت یک پیروزی دیگر بنفع جمهوری اسلامی رقم خورد. دیروز سرنگون کردن پهباد امریکایی و امروز ازادی نفتکش ایرانی، این پیروزی علی رغم همراهی انگلیس،امریکا ورژیم صهیونیستی صورت پذیرفت.

-در حالی که قبلا اعلام شده بود توقیف نفتکش ایرانی گونه ای لبیک انگلیس به امریکا بوده است و در حالی که امریکا با ارائه دادخواستی خواهان ادامه توقیف این نفتکش شده بود امروز نفتکش مذکور رفع توقیف شد. این یعنی انکه نه تنها این توقیف کاملا غیر قانونی و بخشی از یک سناریویی ضد ایرانی بوده است بلکه امریکا در معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای امنیت دریایی جهان شکست خورده است .با همین نشانه میتوان انتظار داشت تلاش این کشوربرای ایجاد ائتلاف علیه ایران و معرفی جمهوری اسلامی به عنوان تهدید دریایی جهانی سرنوشتی مشابه مساله امروز پیدا کند .

- امریکا دلگرم به توقیف گریس-1 در جبل الطارق از دعوتش برای حضور در ائتلافی علیه ایران سخن میگفت که از این پس باید فقط دعوتش از 60 کشور را در تاریخ و به عنوان نقطه ای دیگر از ضعف درکارنامه ترامپ پی جویی کند.

- اسرائیل هم در این میان کوشید تا با طرح ادعای دریافت غرامت برای کسانی که بزعم این کشور قربانی تروریسم ایرانی شده اند گریس 1 را مصادره کند که البته تیرش به سنگ خورد.

-آزادی گریس 1 همچنین امروز نشان داد اتهام انتقال نفت به سوریه به عنوان یک تخلف قانونی بین المللی چنانکه ادعا میشد هیچ محلی ازاعراب درقاموس قوانین بین المللی ندارد، کمااینکه سفیر ایران در لندن به صراحت اعلام کرد ایران هیچ تعهدی که مشروعیت ارسال نفت به سوریه را مخدوش کند، نپذیرفته است.

- گریس 1 درحالی رفع توقیف شد که همچنان خبری مبنی برمعامله ایران با انگلیس درخصوص کشتی توقیف شده انگلیسی درایران منتشر وتایید نشده است. این یعنی انکه ایران همچنان بر تامین قانون واحترام به ان تاکید صریح دارد و در این ماجرا تنها مطالبات قانونی خود را محقق کرده است.

- پس از پهباد این دومین و رسمی ترین شکست یکی دو ماه اخیر امریکا در برابر ایران است ضمن انکه همچنان ترامپ مطالبه افکار عمومی درخصوص ارائه اسنادادعای سرنگون کردن 2پهباد ایرانی را بی پاسخ گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها