جزییاتی از دو سامانه دفاعی جدید یمنی

جزییاتی از دو سامانه دفاعی جدید یمنی
شنبه 2 شهريور 1398 - 18:08

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که نیروهای دفاع هوایی یمن توانستند دو سامانه دفاعی توسعه دهند که اینک وارد خط نبرد شده و تاکنون نتایج مثبتی به ثبت رساندند.

العالم ـ یمن

یحیی سریع در کنفرانس مطبوعاتی از دو سامانه دفاع هوایی فاطر 1 و ثاقب 1 خبر داد و تاکید کرد که سه سامانه موشکی جدید نیز در راه است. این سامانه های پدافند هوایی معادلات جدیدی را بر ائتلاف متجاوز تحمیل کردند و آن را وادار کردند تا در هنگام انجام عملیات خصمانه خود، با احتیاط برخورد کرده و تدابیر مشخصی در پیش بگیرد در حالی که پیش از این جنگنده های ائتلاف به آسانی در ارتفاع های مختلف به پرواز درمی آمدند بدون آنکه هیچ سلاحی سد راه آنها شود.

سامانه های دفاع هوایی یمن:

فاطر 1

وی اظهار داشت: سامانه موشکی فاطر در سال 2017 وارد خط نبرد شد و اولین عملیات خود را در تاریخ 27 اکتبر 2017 انجام داد و در 8 ژانویه 2018 موفقیت خود در اصابت به مواضع دشمن را به ثبت رساند. در 25 ژانویه همان سال نیز این سامانه در استان الحدیده بکار گرفته شد. همچنین فاطر موفق شد جنگنده های ائتلاف متجاوز از جمله اف 16 و اف 15 و میراژ و تایفون مقابله کند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: اغلب عملیات دفاع هوایی با صدا و تصویر مستندسازی شده است. سامانه دفاعی فاطر در آغاز سال جاری در جبهه های شمالی به خدمت گرفته شدند و جنگنده های ائتلاف متجاوز را از نزدیک شدن به صنعا بازداشتند و این وضعیت تا چندین ماه ادامه یافت.

یحیی سریع خاطرنشان کرد: سامانه موشکی فاطر تاکنون چندین عملیات هوایی در استان حجه را ناکام گذاشت. در ماه ژوئن سال جاری یک پهپاد آمریکایی ام کیو 9 در استان الحدیده با موشکی از این سامانه سرنگون شد و چند روز پیش نیز دفاع هوایی یمن از طریق سامانه موشکی فاطر 1 توانست پهپاد امریکایی دیگری بر فراز استان ذمار سرنگون کند.

وی تصاویر و ویدئویی از سامانه فاطر و موشکهای سامانه دفاع هوایی فاطر 1 و نیز تصاویر عملیات هدف گیری و اصابت جنگنده های دشمن با موشک های فاطر را به نمایش گذاشت و این علاوه بر ویدئوی سرنگونی پهپاد آمریکایی در ساحل غربی در استان الحدیده است.

سخنگوی نیروهای مسلح همچنین تصاویری از اصابت و سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز استان ذمار و عملیات مقابله با جنگنده ها و پهپادهای جاسوسی ائتلاف متجاوز را منتشر کرد و تاکید کرد که این سامانه توسعه یافته و ساخت داخل است.

ثاقب 1

یحیی سریع تاکید کرد که سامانه موشکی ثاقب 1 از اکتبر 2017 وارد خط نبرد شد و بعد از یک ماه موفق شد یک هواپیمای آمریکایی ام کیو9 را سرنگون کند. در 6 سپتامبر 2018 سامانه ثاقب توانست سد راه بالگردهای آپاچی در جنوب شهر الحدیده شود و از آن زمان این بالگردها به مدت یک ماه از پرواز باز ماندند.

وی خاطرنشان کرد که سامانه ثاقب 1 توانست یک هواپیمای ایرتراکتور بر فراز شهر الحدیده را در تاریخ 17 سپتامبر 2018 دور کند و نیز موفق شد پهپاد جاسوسی سی اچ4 در شمال شهر صعده در 23 دسامبر 2018 و پهپاد وینگ لونگ در شهر بنی معاذ در صعده را در 19 آوریل سال جاری سرنگون کند.

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح تاکید کرد که این سامانه در شماری از مناطق یمنی در کنار سامانه فاطر برای مقابله با دشمن به خدمت گرفته شده است. ویدئوی سامانه موشکی ثاقب 1 به همراه ویدئو هایی از عملیات در کنفرانس آتی منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها