تحلیل روز/

حوادث شبوه و فروپاشی ائتلاف سعودی در یمن

حوادث شبوه و فروپاشی ائتلاف سعودی در یمن
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 13:47

حوادث خونباری که به سرعت بین مزدوران متجاوز سعودی – اماراتی در یمن در حال رخ دادن است در صدر تیتر رسانه ها قرار گرفته است، بعد از حوادث عدن و ابین درگیری ها این بار به استان نفت خیز شبوه کشیده شده است که محلی مهم و استراتژیک برای کشمکش بین امارات و عربستان به شمار می آید.

العالم - یمن

استان شبوه در جنوب یمن چند روزی است که شاهد صحنه درگیری ما بین نیروهای ویژه الشبوانیه وابسته به امارات و حزب اصلاح که شاخه اخوان المسلمین در یمن به شمار می رود و طرفدار منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. درگیری ها که در نتیجه اختلافات چند ساله بین دو طرف بالا گرفته است باعث کشته شدن ده ها تن از دو طرف و خسارتهای مادی فراوانی شد. ریشه این اختلافات را می توان در یک نکته جستجو کرد: سیطره امارات بر همه چاه های نفت و گاز در این استان.

از طرفی دیگر شبوه از استان های مهم یمن در زمینه ذخیره نفت و گاز به شمار می آید برای همین علت تبدیل به سبب اصلی درگیری بین عربستان و امارات از ابتدای تجاوز به یمن شده است. سعودی ها از همان ابتدا نیروهای مورد حمایت خود را در شمال شبوه تشکیل و مستقر کردند که اغلب از قبایل تابع اخوان المسلمین بودند که از طرف قطر حمایت می شدند اما تحت فرماندهی عربستان بودند و به نوعی خود را ارتش ملی یمن می دانند، همانند تروریست های ارتش آزاد در سوریه اما اغلب مردم یمن دریافتند که این نیروهای اخوانی در واقع بازیچه دست ارتش سعودی هستند.

این نیروها امروزه تلاش می کنند بر شهر عتق در مرکز استان مسلط شوند جایی که نیروهای الشبوانی که از نظر سیاسی وابسته به مجلس انتقالی جنوبی هستند می خواهند این منطقه را در راستای سیاست جدایی جنوب یمن اشغال کنند اما اخوان المسلمین و عربستان بیشتر برای بقا و سیطره بر منابع نفتی در حال نبرد هستند. ریاض معتقد است که بعد از شکست در جنگ یمن این بار در حال از دست دادن جنوب یمن به نفع اماراتی هاست برای همین با دشمن قدیمی خود یعنی اخوان المسلمین متحد شده و آنها را برای تسلطی هر چند موقت بر عتق مسلح کرده است.

از طرفی سعودی ها چشم طمع به وضعیت اقتصادی سرشار از نفت و انرژی شبوه دارند و اخوانی ها پیشروی نیروهای وابسته به امارات به استان شبوه را خطری حیاتی برای آینده خود تلقی می کنند و ممکن است استان مارب که پایگاه اصلی اخوان المسلمین در یمن است را نیز تهدید کند.

از اطلاعات بالا می توان نتیجه گرفت که نبرد شبوه برای همه اطراف فوق الذکر از مهم ترین نبردها به حساب می آید و همانگونه که منابع خبری و میدانی گزارش دادند دو طرف به شدت در حال گسیل دادن نیروهای خود به سوی شبوه هستند تا نبردی طولانی که شاید به درازا کشیده شود را آغاز کنند.

در همین زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند که نبرد امروز بین نیروهای وابسته به عربستان و امارات را نتیجه طبیعی شکست فضاحت بار ائتلاف سعودی –اماراتی در یمن می دانند و طولانی شدن جنگ باعث تبدیل اختلافات کوچک به جنگی تمام عیار در میدان شود.

شکست در جنگ یمن که دو کشور (عربستان و امارات) را دچار خسارت های اقتصادی و مادی و معنوی و نظامی بزرگی شده است از این سو مناطق جنوب یمن را بین خود تقسیم کرده اند، امارات سعی می کند بر عدن و ابین ولحج و ساحل غربی مسلط شود و عربستان می خواهد المهره و مارب و حضرموت را از آن خود کند و شبوه در این تقسیم بندی با توجه به موقعیت استراتژیک و اقتصادی اش نقشی محوری را ایفا می کند.

بسیاری از یمنی ها نیز معتقدند که نبرد امروز بین عربستان و امارات یک حرکت نمایشی از طرف ابوظبی و ریاض برای تقسیم غنائم جنگی است که پیش از این بر سر آن به توافق رسیده اند و این جنگ و خونریزی اخیر فقط یک ظاهر سازی عادی برای فریب افکار عمومی است.

در هر حال جنگ امروز در جنوب را می توان فروپاشی بزرگی برای ائتلاف متجاوز به یمن و شکست سیاست های توسعه طلبانه و همچنین سیاست های رسانه های پوچ اش دانست که به اسم "حکومت مشروع" به یمن حمله کردند اما امروز هیچ کس برای این مشروعیت نمی جنگند و رئیس این حکومت مشروع در گوشه ای از اتاقش در هتلی در ریاض زندانی است و حتی نمی تواند یک بیانیه ساده صادر کند! حتی قصر او را در عدن که با دلارهای سعودی ساخته شد به تاراج رفت و به سنگ هایش حتی رحم نکردند.

با رقم خوردن این اتفاقات ائتلاف یمن با شکستی دیگر مواجه می شود و وارد مرحله ای تازه در تجاوز به یمن خواهد شد اما مرحله ای که ائتلاف ضعیف ترین بازیگر آن خواهد بود چرا که تمامی شانس هایش برای سرنگونی ملت یمن را از دست داده است

در پایان باید گفت که نتیجه درگیری در جنوب یمن هر چه می خواهد باشد می توان نتیجه گرفت که سیاست سعودی – اماراتی در تجزیه یمن با توجه به رشد روزافزون قدرت ارتش و کمیته های مردمی و ضعف و چند دستگی شورشیان مورد حمایت امارات و عربستان قطعا با شکست مواجه خواهد شد، شکستی که قطعا آینده ابوظبی و ریاض را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها