«سیدعلی شاه گیلانی»، ادامه مقاومت کشمیر در برابر هند را خواستار شد

«سیدعلی شاه گیلانی»، ادامه مقاومت کشمیر در برابر هند را خواستار شد
دوشنبه 4 شهريور 1398 - 13:21

رهبر گروه «تحریک حریت» جامو و کشمیر، از مردم این منطقه خواست به مقاومت خود علیه اقدام دولت هند در لغو خودمختاری جامو و کشمیر ادامه دهند.

العالم - آسیا

«سیدعلی شاه گیلانی» یکی از رهبران ارشد جامو و کشمیر که در بازداشت خانگی است، با انتقاد از مواضع دولت هند، ادامه مقاومت کشمیری‌ها را خواستار شده است.

چهاردهم مرداد ماه بود که دولت هند در اقدامی تنش‌زا، بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور را که مربوط به وضعیت ویژه و خودمختاری ایالت جامو و کشمیر بود، لغو کرد. «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند مدعی است که خودمختاری کشمیر فقط باعث رواج فساد شده بود اما دولت او قصد دارد این منطقه را دوباره به «شکوه پیشین» خود بازگرداند .

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «سیدعلی شاه گیلانی» رهبر گروه «تحریک حریت» مستقر در کشمیر تحت کنترل هند، برای اولین بار بعد از اقدام دهلی نو در لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، برنامه‌ای برای مقاومت مردمی در برابر هند پیشنهاد داد و از کشمیری‌ها «سازماندهی تظاهرات مسالمت‌آمیز» را خواستار شده است.

این رهبر ۹۲ ساله که حامی حق خودمختاری کشمیر است، اعلام کرد: «اگر نیروهای مسلح هند همچنان به تجمعات ما حمله کنند، تمام مسئولیت از دست رفتن احتمالی جان‌ها و تخریب اموال فقط برعهده آنها خواهد بود و جهان شاهد رفتارهای آنها خواهد بود».

وی همچنین از کشمیری‌های ساکن در خارج از هند هم خواسته که به عنوان «سفرای کشمیر در سراسر جهان» در جنبش مقاومت کشمیر مشارکت داشته باشند.

گیلانی تصریح کرد: «آنها (کشمیری‌های ساکن خارج از هند) باید از دانششان درباره تاریخ کشمیر و تجاربشان استفاده و سرکوبگری و وحشیگری دولت هند را به وضوع بیان کنند. آنها همچنین باید با دیگر ملیت‌های در حاشیه مانده و دچار مشکل در دیگر نقاط جهان ارتباط برقرار کنند و یک جبهه مقاومت تشکیل دهند».

این چهره شناخته شده کشمیری از پاکستان و دیگر کشورهای «امت اسلامی» خواسته که در «این برهه حساس برای کمک به مردم محاصره شده کشمیر پا پیش بگذارند».

وی، پاکستان را «طرف مهمی» در موضوع کشمیر خواند و گفت: «اکنون، زمان زمان وحدت و اقدام است. اگر شما یک بار دیگر پشت آنچه که عملگرایی خوانده شده است، پنهان شوید و نتوانید اقدام قاطعانه انجام دهید، در آن صورت نه تاریخ شما را خواهید بخشید و نه نسل‌های آینده».

گیلانی خطاب به پاکستان و جهان اسلام افزود: «شما باید در بالاترین سطح به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیکتان شدت بدهید و با تمام توان و عزمتان به فریبکاری اشغالگری هند پاسخ دهید».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها