ادامه اجرای طرح منطقه امن؛ یک گروه از کُردهای سوریه از «رأس العین» خارج شدند

ادامه اجرای طرح منطقه امن؛ یک گروه از کُردهای سوریه از «رأس العین» خارج شدند
سه شنبه 5 شهريور 1398 - 18:46

در ادامه اجرای توافق بین ترکیه و آمریکا، امروز یک گروه از «یگانهای مدافع خلق» کُرد از شهر رأس العین خارج شد و قرار است شمار دیگری از این گروه از «تل ابیض» نیز خارج شود.

العالم - سوریه

نهاد موسوم به «خودمختاری شمال و شرق سوریه» که وابسته به کُردهاست، از انجام اقدامات تازه‌ای در راستای اجرای توافق موسوم به «منطقه امن» خبر داد.

ایالات متحده آمریکا با ترکیه توافق کرده‌اند که برای دور شدن شبه‌نظامیان کرد از مرز ترکیه، در مرز شمالی سوریه منطقه‌ امن ایجاد کنند؛ توافقی که دولت سوریه آن را تجاوز به حاکمیت خود دانست و ضمن محکومیت آن، تأکید کرد که هدف از این مداخلات، طولانی و پیچیده شدن بحران و آسیب رساندن به تمامیت ارضی سوریه است.

خودمختاری کُرد در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که در راستای اجرای این توافق، در حال برداشتن خاکریزها و خروج یک گروه از «یگانهای مدافع خلق» کُرد است.

به گفته این نهاد، علاوه بر یگانهای مدافع خلق، سلاح سنگین متعلق به آنان نیز از مرزهای سوریه و ترکیه منتقل خواهد شد.

خودمختاری کُرد این مسئله را در «چارچوب توافقهای سه‌جانبه [بین آمریکا، کُردها و ترکیه] درباره امنیت مرزهای [سوریه] با ترکیه» عنوان کرد.

این نهاد اعلام کرد این اقدامات، «در چارچوب مرحله نخست توافقهای مذکور در 24 ماه جاری [میلادی] است».

این خودمختاری مدعی شد که گام‌های اولیه عملی این توافق در منطقه «رأس العین» آغاز شده و قرار است همین اقدامات در منطقه «کری سبی» (تل ابیض به عربی) انجام شود.

این نهاد در پایان ادعا کرد که اقدامات مذکور، «بیانگر جدیت پایبندی ما به توافقهای جاری و تمایل ما برای تماس برای حل هه مسائل از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با کشورهای همسایه است».

در همین ارتباط، منبع کُرد اخیرا اعلام کرد که یگانهای مدافع خلق با سلاح خود از تل ابیض به سمت شهرک عین عیسی عقب‌نشینی کردند.

وی تصریح کرد که این عقب‌نشینی از شامگاه پنجشنبه/جمعه از منطقه تل ابیض به سمت مسیر «حلب-قامشلی» صورت گرفته و شهر تل ابیض، به صورت کامل از نیروهای یگانهای کُرد تخلیه شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها