وال استریت ژورنال: دولت ترامپ به دنبال مذاکرات مستقیم با حوثی‌هاست

وال استریت ژورنال: دولت ترامپ به دنبال مذاکرات مستقیم با حوثی‌هاست
سه شنبه 5 شهريور 1398 - 20:31

یک روزنامه آمریکایی خبر داد که دولت این کشور در تدارک برای انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن و ترغیب ریاض برای انجام مذاکرات محرمانه با این گروه است.

العالم - آمریکا

یک رسانه آمریکایی نزدیک به جمهوری‌خواهان، به نقل از منابع مطلع خبر داده که دولت «دونالد ترامپ» در حال آماده کردن خود به منظور انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز سه شنبه گزارش داد: «دولت (دونالد) ترامپ در حال آماده شدن برای مذاکرات مستقیم با نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن است». به ادعای منابع مطلع مورد استناد این رسانه آمریکایی، هدف دولت ترامپ از گفت‌و‌گو با انصارالله یمن، «تلاش برای پایان دادن» به جنگ در این کشور است.

به گفته منابع مطلع آمریکایی، «ایالات متحده در حال ترغیب عربستان سعودی برای مشارکت در مذاکرات محرمانه در عمان با رهبران حوثی است تا در یمن یک آتش‌بس برقرار شود».

وال استریت ژورنال در این باره می‌نویسد: «(گفت‌و‌گوی مستقیم آمریکا با انصارالله یمن) می‌تواند در برهه‌ای که نگرانی‌ها درباره احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر وجود دارد، اولین کانال ارتباطی مهم بین دولت ترامپ و حوثی‌ها را ایجاد کند».

تاکید منابع آمریکایی بر تلاش واشنگتن به منظور توقف جنگ در یمن در حالی مطرح شده که از ششم فروردین ماه ۱۳۹۴ و آغاز حملات ائتلاف سعودی- اماراتی به یمن، ابتدا دولت باراک اوباما و سپس دولت دونالد ترامپ در حال ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و دیپلماتیک به این ائتلاف متجاوز بوده‌اند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود ادعاهایی درباره دیدارهای مقام‌های آمریکایی با نمایندگان ارشد انصارالله مطرح کرده است.

این روزنامه مدعی شد: «در سال ۲۰۱۵ و با گذشت چند ماه از آغاز جنگ یمن، برای اولین بار فرستادگان ارشد دولت اوباما به طور محرمانه با شورشیان حوثی در عمان دیدار کردند تا به آنها درباره آتش‌بس و آزادی آمریکایی‌های زندانی در یمن فشار بیاورند. مقام‌های آمریکایی دسامبر سال گذشته (آذر و دی ماه ۱۳۹۷) با رهبران حوثی در جریان مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل در سوئد دیدار کردند اما از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷ هیچ مذاکره مهم مستقیمی بین دو طرف انجام نشده است».

طبق این گزارش، «دولت ترامپ، حوثی‌ها را نیروهای نیابتی ایران می‌داند و معتقد است که این ایران است که باید درباره حملات موشکی و پهپادی مستمر جنگجویان یمنی علیه عربستان سعودی مسئول شناخته شود».

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود، به آغاز روند خروج نظامیان اماراتی عضو ائتلاف متجاوز به یمن از یک سو و درگیری‌ها بین نیروهای حامی ابوظبی و ریاض در عدن از سوی دیگر اشاره شده است.

به باور این روزنامه آمریکایی، «خروج امارات متحده عربی (از یمن) و جنگ در عدن سبب شده که ایالات متحده انگیزه و نیرویی تازه برای در پیش گرفتن دیپلماسی شامل برنامه‌ریزی برای مذاکرات مستقیم با حوثی‌ها بگیرد».

به گفته منابع مطلع آمریکایی، «کریستوفر هنزل» یک دیپلمات کارکشته آمریکایی که در ماه آوریل به عنوان اولین سفیر دولت ترامپ در یمن تعیین شد، سرپرستی هیات واشنگتن در مذاکرات با انصارالله را برعهده خواهد داشت.

وال استریت ژورنال همچنین از دیدار هفته جاری مقام‌های آمریکایی با نمایندگان سعودی در واشنگتن به منظور اعمال فشار بر آنها جهت در پیش گرفتن راهکار دیپلماتیک خبر داده است چرا که از نظر این رسانه آمریکایی، «درباره اینکه عربستان سعودی جدیتی برای پایان دادن به جنگ یمن ندارد، نگرانی‌هایی در واشنگتن وجود دارد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها