«ائتلاف» آمریکا: مراقبت از حریم هوایی عراق، وظیفه ما نیست

«ائتلاف» آمریکا: مراقبت از حریم هوایی عراق، وظیفه ما نیست
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 12:11

معاون فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که نیروهای عراقی، بر حریم هوایی این کشور تسلط دارند، نه ائتلاف بین‌المللی و مراقبت از حریم هوایی عراق، وظیفه این ائتلاف نیست.

العالم - عراق

«کریستوفر دیکا» معاون فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا ادعا کرد که آماده پاسخ به هر گونه حمله از سوی گروه‌های مسلح عراق هستند.

دیکا در برنامه «وجهة نظر» (دیدگاه) که از شبکه «دجله» عراق پخش می‌شد، اظهار داشت: «باور به اینکه ائتلاف بین‌المللی، حمله به عراق را سهولت بخشید، یک باور اشتباه است».

وی با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف، آماده‌اند که با هر گونه حمله به نیروهای خود مقابله کنند، اعلام کرد: «نیروهای عراقی، بر حریم هوایی [عراق] تسلط دارند، نه ائتلاف بین‌المللی».

دیکا همچنین اعلام کرد که تحت نظر داشتن حریم هوایی عراق برای جلوگیری از هر گونه حمله به این کشور، «از وظایف ائتلاف بین‌المللی نیست».

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تصمیم اخیر دولت عراق برای ممنوعیت پروازها بدون کسب اجازه از بغداد، گفت: «تصمیم دولت عراق برای اجازه پرواز دادن، تأثیری بر ما ندارد».

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق 24 مرداد ماه جاری اعلام کرد که باید همه توافقات مربوط به پرواز در حریم هوایی عراق لغو شده و به توافقات اصولی منحصر باشد.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد که هرگونه پرواز بر خلاف آنچه گفته شده، پرواز از سوی دشمن تلقی خواهد شد و پدافند هوایی عراق نیز فورا بدان پاسخ خواهد داد.

این مسئله شامل پروازهای شناسایی، شناسایی مسلح، پرواز جنگنده‌ها، بالگردها و انواع پهپادها برای طرف‌های عراقی و غیرعراقی می‌شود و موافقت آن صرفا از طرف فرمانده کل نیروهای مسلح (نخست‌وزیر) یا نماینده اوست.

دیکا در ادامه با این ادعا که نیروهای ائتلاف به تصمیمات دولت عراق پایبند هستند، مدعی شد که ائتلاف آمریکا، به حمایت از نیروهای امنیتی عراق ادامه خواهد داد تا خطر گروه تروریستی داعش به پایان برسد.

این مسئول آمریکایی با اشاره به «دشواری تعیین جدول زمانی برای پایان فعالیت ائتلاف [آمریکا] در عراق»، اعلام کرد که نیروهای عراقی که کنترل مرزهای سوریه و عراق را به دست گرفتند، نیروهای توانمندی هستند که «تحت آموزش نیروهای ائتلاف قرار داشتند».

این ادعاها در حالی از سوی دیکا مطرح می‌شود که نمایندگان و مسئولان عراقی بارها خواستار پایان فعالیت ائتلاف آمریکا و اخراج نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها