رأی الیوم: ترامپ به دنبال مذاکره با ایران برای خروج از شکست سیاست "فشار حداکثری" است

رأی الیوم: ترامپ به دنبال مذاکره با ایران برای خروج از شکست سیاست
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 11:27

روزنامه "رأی الیوم" نوشت که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا که "برگ فشار حداکثری" را در برابر ایران باخته، به دنبال مذاکره و عکس دو نفره با "حسن روحانی" برای خروج از تنگنایی است که در آن قرار گرفته تا آبروی کشورش را حفظ کند.

العالم ـ آمریکا

این روزنامه در سرمقاله روز چهارشنبه خود افزود که به نظر می رسید که میانجیگری "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا و آب کردن یخ ها میان آنها هر چند جزئی موفقیت آمیز بوده و یکی از نشانه های آن دعوت از "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران به شهر "بیاریتز" در فرانسه به عنوان میزبان "نشست جی 7 " و سخنان خوشبینانه دو طرف ایرانی و آمریکایی پس از آن بود.

این روزنامه عنوان کرد: پرواضح است که این میانجیگری با ابتکار عمل ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته که خود به موافقت با آن اذعان کرد و از سوی دیگر نشان دهنده در تنگنا قرار گرفتن آمریکا و بیم از رفتن به سمت جنگی است که واشنگتن و اروپایی ها خواهان آن نیستند.

این روزنامه فرامنطقه ای اشاره کرد که سخنان روحانی رئیس جمهوری ایران مبنی بر اینکه گفت و گو با هیچ کس را استثنا نخواهد کرد، موجی از خوشبینی ها را برانگیخت، اما بار دیگر با اعتراض های جناح های تندرو در ایران مجبور به بازگشت به لحن تند خود شده و شرط گذاشت که آمریکا باید گام های ابتدایی را برداشته و همه تحریم های اقتصادی و غیرعادلانه و غیر قانونی را ضد ملت ایران بردارد و پس از آن شرایط فعلی فرق خواهد کرد.

این روزنامه اضافه کرد که ترامپ بدون ایجاد یک فضا، حداقل برای حفظ آبروی آمریکا، عقب نشینی نمی کند و تحریم ها را رفع نخواهد کرد. وی مکرون را برای ایجاد این فضا نماینده کرده و یکی از این خواسته های ترامپ، ترتیب یافتن دیداری میان او و روحانی در حاشیه حضور احتمالی آنها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) است.

به نوشته این روزنامه، رهبر عالی ایران به آمریکایی ها اعتماد ندارد و خروج ترامپ از توافق هسته ای درستی رویکرد ایشان را تأیید کرد.

به گزارش ایرنا، رأی الیوم نوشت: ترامپ به دنبال عکسی مشترک با روحانی حتی در دیداری گذرا در اثنای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است تا به افکار عمومی آمریکایی در بحبوحه کارزار انتخاباتی خود بگوید که طرف ایرانی عقب نشینی کرده و در برابر فشارها تسلیم شده و داوطلبانه به میز مذاکره بازگشته است.

روحانی به خوبی به این واقعیت آگاه بوده و به همین دلیل نیز همه میانجیگری ها برای دیدار با ترامپ را ولو به شکل گذار و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته را رد کرد.

رای الیوم در پایان نوشت که سخنان رهبر عالی ایران در نهایت فصل الخطاب بوده و ایشان تاکنون مذاکره با ترامپ را رد کرده است. ترامپ اکنون با باختن در شرط بندی خود مبنی بر به زانو در آمدن ایران تحت فشارها در تنگنا قرار گرفته و به گزینه مذاکره پناه برده است.

پربیننده ترین خبرها