تحلیل روز/

آنچه که آمریکا را به مذاکره مستقیم با انصارالله یمن سوق داده است

آنچه که آمریکا را به مذاکره مستقیم با انصارالله یمن سوق داده است
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 13:01

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در راستای تلاش آمریکا برای برون رفت از گرداب جنگ یمن که از سال 2015 آغاز شده است، دولت ترامپ آماده آغاز مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن است.

العالم-تحلیل روز

این منابع تاکید کردند که در راستای تلاش برای برقراری آتش بس در یمن، واشنگتن درصدد است تا عربستان را به برگزاری مذاکرات مستقیم و پنهانی، با انصارالله پشت درهای بسته ترغیب کند.

پر واضح است که آمریکا به رغم ادعاهایش نتوانسته دستاوردی را کسب کند و از پنج سال گذشته تاکنون که تجاوز ائتلاف عربستان، امارات، آمریکا و اسرایل به یمن آغاز شد جان هزاران کودک یمنی با تسلیحات آمریکایی گرفته شده و به نظر نمی رسد که دیدن تصاویر این کودکان که در این جنگ در اثر حملات هوایی، قحطی و امراض واگیر دار در یمن جان خود را از دست داده اند، تاثیری در اعضای دولت ترامپ از پمپئو گرفته تا پنس، گذاشته باشد و آنها متاثر از این تصاویر برای آتش بس تلاش کنند.

به رغم تمام ادعاهای انسان دوستانه آمریکا، این کشور همچنین در حال در اختیار گذاشتن تسلیحات به عربستان و امارات است، تسلیحاتی که تمام جنایات ضد انسانی در یمن با آنها انجام می شود.

تنها مسئله ای که آمریکا را بر آن داشته تا به گرداب جنگ یمن پایان دهد، عزم و پایداری مردم یمن در برابر تجاوزکاران است، قدرت دفاعی یمنی ها روز به روز گسترده تر و قوی تر می شود و به جایی رسیده است که توان دفاعی یمن اقتصاد و سرمایه گذاری در کشورهای متجاوز را تهدید می کند و اقتصاد این کشورها را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

تلاش آمریکا برای ترغیب عربستان به برگزاری مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست همپیمان خود در جنگ یمن است.

از سوی دیگر این درست که انصار الله یمن از دیگر گروههای یمنی تمایل بیشتری برای مذاکره و حل و فصل امور از طریق مسالمت آمیز دارد اما این بدان معنی نیست این ویژگی انصارالله باعث شود که سعودی ها و آمریکایی موضع نگاه از بالایی به انصارالله داشته باشند، از سوی دیگر نکته جالب توجه این است که آمریکا تاکید دارد که تنها عربستان با انصارالله وارد مذاکره مستقیم شود و همین امر به خوبی تایید می کند دیدگاه انصارالله را که عربستان مسئول همه اتفاقاتی است که در یمن از سال 2015 تاکنون افتاده است، و ریاض اصلی ترین دلیل تمام مصائبی است که یمن در سال های اخیر با آنها مواجه شده است.

تجربه مردم یمن در رویارویی با دشمنان و متجاوزان در طول تاریخ، از همت والای یمنی ها به حمایت از کرامت و شرافت و آزادی و رهایی از شر استبداد و استعمار حکایت دارد، تجربه ای که مالامال از مقابله با ظلم و پایبندی به هویت ملی و دینی و همچنین تکیه به خویشتن است.

ماجد حاتمي / العالم

پربیننده ترین خبرها