زاخارووا خبر داد:

گفت وگوی وزیران دفاع و خارجه روسیه و فرانسه با محور ایران

گفت وگوی وزیران دفاع و خارجه روسیه و فرانسه با محور ایران
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 20:41

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بزودی وزیران دفاع و امور خارجه کشورهای روسیه و فرانسه در فرمت ۲+۲ وبرای بررسی وضعیت پیرامون ایران، سوریه، لیبی، ونزوئلا و همچنین اوکراین گفت وگو خواهند کرد.

العالم ـ اروپا

ماریا زاخارووا امروز چهارشنبه در نشست خبری افزود: ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) قرار است دوازدهمین نشست شورای همکاری های امنیتی روسیه و فرانسه با مشارکت وزرای امور خارجه و دفاع در مسکو برگزار شود.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: از سرگیری تماس با شرکای فرانسوی در این قالب پس از یک استراحت طولانی، نتیجه پویایی مثبت روابط دوجانبه مسکو و پاریس است که به همت رایزنی‌های روسای جمهوری روسیه و فرانسه بدست آمده است.

گفتنی است، آخرین نشست شورای همکاری های امنیتی روسیه و فرانسه به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه، پیش از جلسه علنی این شورا سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه مذاکرات دوجانبه در قالب ۲+۲ خواهند داشت.

ولادیمیر پوتین هفته گذشته راهی فرانسه شد و با امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد بنابراین به نظر می رسد از سرگیری نشست شورای همکاری های امنیتی روسیه و فرانسه پس از هفت سال یکی از دستاوردهای سفر اروپایی پوتین باشد.

در آن دیدار نیز سران روسیه و فرانسه، در خصوص برجام گفت وگو کردند و بر عزم خود برای حفظ این توافق و جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس تاکید کردند.

پس از آن دیدار بود که امانوئل مکرون در حاشیه نشست گروه هفت در فرانسه، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و از طرح خود برای کاهش تنش ها میان آمریکا و ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز در کنفرانس خبری مشترک با همتای هندی خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران روس در این باره که آیا روسیه در جریان طرح مکرون برای حفظ توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام است، گفت که مکرون پیشتر پوتین را در جریان این موضوع قرار داده بود و رئیس جمهوری روسیه از ابتکارات مکرون حمایت می کند اما نباید فراموش کرد که منافع همه طرف ها در این توافق باید حفظ شود و همه به آن تمایل داشته باشند تا در این صورت به نتیجه برسد

پربیننده ترین خبرها