ائتلاف دیروز ضد یمن امروز در جنوب یمن علیه یکدیگر می‌جنگند

ائتلاف دیروز ضد یمن امروز در جنوب یمن علیه یکدیگر می‌جنگند
پنج‌شنبه 7 شهريور 1398 - 19:06

خبر:

در حالی که منابع خبری دیروز از سقوط عدن و بخش‌هایی از شبوه خبر دادند اما امروز پنجشنبه ورق برگشت و عدن مجدداً بدست نیروهای جنوبی وابسته به امارات افتاد.

تحلیل:

- سقوط مجدد عدن بدست نیروهای وابسته به امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب یعنی آنکه عزم امارات در ماندن در جنوب یمن کاملا جدی است.

- جدایی طلبان جنوبی پس از شکست‌های دیروز چهار شنبه بگونه ای تجمیع نیرو از سراسر یمن مبادرت کرده اند تا بقول خودشان این جنگ سرنوشت ساز را واگذار نکنند. این یعنی آنکه دعوای و کینه قدیمی بن زاید از هادی رییس جمهور فراری یمن همچنان پابرجاست و حتی با واسطه گری ملک سلمان نیز ترمیم یا رفع نشده است.

- رفتار شناسی جنوبی‌ها و اماراتی ها نشان میدهد ایشان به کمتر از تجزیه یمن رضایت نمیدهند و البته حرکت اخیرشان در اشغال استانهای جنوبی عرصه را بر هادی به عنوان کسی که داعیه ریاست بر یمنی یکپارچه را دارد بسیار سخت می‌کند.

- اگر چه همچنان زمان آن نرسیده است که تحولات چند روز اخیر درجنوب یمن را با صراحت و حتمیت نشانه ای جدی بر دورشدن امارات و عربستان و در نتیجه متلاشی شدن ائتلاف علیه یمن معرفی کرد اما ظواهر امر نشان می‌دهد حداقل در سایه این تحولات کلید فاصله گرفتن بن سلمان از بن زاید زده شده است.

- در نبرد میان جدایی طلبان وابسته به امارات با نیروهای هادی و اصلاحی‌های مورد حمایت عربستان پیروز میدان علی رغم خواست امارات و سعودی انصارالله است اگر چه از جنگ داخی در یمن به هیچوجه استقبال نمی‌کند.

واقعیت ان است که در جنوب یمن و در شرایط کنونی فقط سعودی و امارات درگیر جنگ نیستند بلکه برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز با کمک به نیروهایی از جمله اصلاحی‌ها بشکلی رسمی به جبهه سوم درگیری‌های جنوب اضافه شدند بر این مبنا می‌توان اینگونه حکم کرد که بزرگان ائتلاف دیروز علیه یمن امروز با هم در جنوب یمن ولو بشکل نیابتی در جنگ بسر می‌برند.

پربیننده ترین خبرها