تحلیل روز/

ادلب و داستان افراد مسلح سرگردان و فروپاشی النصره  

ادلب و داستان افراد مسلح سرگردان و فروپاشی النصره   
يکشنبه 10 شهريور 1398 - 16:48

خبرهایی از فروپاشی قریب الوقوع هیات تحریر الشام یعنی جبهه النصره پیشین و انحلال دولت نجاتِ وابسته بدان به گوش می رسد.

العالم - سوريه

همه این فعالیت ها زیر فشارهای ترکیه و بر اساس توافق های جدید این کشور با روسیه بر سر ادلب در حال جریان است.

در همین راستا به نظر می رسد مذاکراتی با گروههای موسوم به جبهه ملی آزادی بخش سوریه با میانجی گری گروه فیلق الشام در حال انجام است تا جبهه النصره منحل و ادارات آن به دولت جدید متشکل از گروههای جبهه ملی تحویل داده شود.

آتش بس اخیر ادلب که از روز شنبه اجرایی شد نیز در واقع فرصتی به آنکارا برای منحل کردن النصره بود زیرا انکارا پیش از این توان اجرایی کردن آن را نداشت،اما آیا ترکیه با توجه به تغییرات میدانی جدید گزینه ی دیگری جز منحل کردن این گروه دارد و بر خلاف میل خود اقدام می کند؟.

همزمان با این اقدامات ، سخن از تشکیل یک دولت موقت جدید به ریاست سرلشکر فراری، سلیم ادریس نامزد وزرات دفاع در دولت احتمالی است .

لازم به ذکر است برخی منابع مخالف از ماهها پیش اعلام کردند هیات تحریر الشام ، در حال بررسی راهکار میانه ای است که شرایط منطقه ای و نظامی مانع از آن می شود اما اکنون به نظر می رسد زمان برای آغاز اقدامات "تحریر الشام " برای یافتن این راهکار میانه مناسب به نظر می رسد این در حالی است که سخن از ادغام عناصر این گروه در گروههای دیگر یا امکان پیدایش گروهی دیگر متشکل از اعضای گروههای منحل شده به گوش می رسد.

مخالفان مسلح یا حامیان آن نمی توانند شرایطی که فعالیت های میدانی تحمیل کرده را نادیده بگیرند . درخواست اعطای فرصت بیشتربرای اجرای توافق سوچی به نفع متعهدان این توافق نیست به گونه ای که رئیس جمهوری ترکیه پس از بازگشت از روسیه نیز بدان اشاره کرد و گفت :اگر بگوئیم تحولات ادلب به نفع ماست دروغ است این تغییرات انگونه که می خواهیم نیست .

این در حالی است که یکی از فرماندهان جبهه آزادی بخش ملی سوریه نیز مدعی شد: هیچ یک از گروههای نظامی حاضر در منطقه آزاد شده شمال سوریه ، اطلاعاتی درباره سرنوشت استان ادلب در روزهای آتی ندارند.

اما بدون شک، ارتش سوریه برای رسیدن به مسیرهای بین المللی و تسلط کامل برآن و ایمن سازی آن تلاش خواهد کرد چه با صلح چه با جنگ .

با همه این احوال، آنکارا می داند مسکو در صدد اجرای توافق نامه سوچی است که از "توافق آتش" فراتر نمی رود ، هم چنین به خوبی از عزم جدی سوریه برای آزاد سازی وجب به وجب از خاک سوریه آگاه است اگر چه گاهی شرایط، اولویت های دیگری را تعریف می کند.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها