افشاگری دویچه بانک؛ احتمال شفافیت درباره اسناد مالی ترامپ

افشاگری دویچه بانک؛ احتمال شفافیت درباره اسناد مالی ترامپ
دوشنبه 11 شهريور 1398 - 12:13

افشاگری جدید دویچه بانک آلمان مبنی بر در اختیار داشتن برخی از اظهارنامه های مالیاتی مربوط به «دونالد ترامپ» احتمال شفافیت درباره اسناد مالی رئیس جمهور آمریکا را قوت بخشیده است.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روز یکشنبه تارنمای آمریکایی هیل، این افشاگری دویچه بانک اقدامی غیرمنتظره در بحبوحه اختلافات بر سر اسناد مالی ترامپ و تلاش دموکرات ها برای کسب اطلاعاتی در این زمینه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی انجام شده است.

این بانک آلمانی از مدتها قبل به عنوان یکی از گزینه های ممکن برای آگاهی بیشتر از منابع مالی رئیس جمهور آمریکا قلمداد شده است زیرا سالها یکی از منابع تامین وام برای فعالیت های تجاری ترامپ بوده؛ حتی زمانی که دیگر بانک ها این کار را انجام نمی دادند.

افشاگری این بانک آلمانی تایید می کند که دموکرات ها مسیر دیگری را در اختیار دارند تا به اسناد مالی ترامپ دست یابند و حتی آن طور که برخی از کارشناسان گفته‌اند مسیری که امیدوارکننده است. این اسناد همان چیزی است که حزب دموکرات از مدتها قبل به دنبال آن بوده است.

«رایان توماس» سخنگوی گروه لیبرال «به خاطر آمریکا به پا خیزید» در این زمینه گفت: نباید سه سال طول می کشید و چند پرونده دادگاهی متعدد برای بررسی اظهارنامه مالیاتی رئیس جمهوری تشکیل می شد اما این اتفاق جدید راه حل امیدوارکننده ای است که می تواند اطمینان دهد که مردم آمریکا به شفافیتی که شایسته آن هستند، دست خواهند یافت.

کمیته های اطلاعات و خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، آوریل (فروردین) گذشته به منظور کسب اطلاعاتی درباره مجموعه ای از اسناد مالی شامل اظهارنامه مالیاتی رئیس جمهور، سه فرزند ارشد او و برخی سازمان های تجاری اش، احضارنامه هایی را برای دویچه بانک ارسال کردند. ترامپ از اختیارات شخصی اش استفاده کرده و تلاش کرده با شکایت از این بانک، آن را از پاسخ دادن به چنین احضاریه هایی منع کند. این پرونده اکنون در دادگاه استیناف فدرال در نیویورک بررسی می شود.

دویچه بانک اعلام کرده که افشای اظهارنامه مالیاتی ترامپ در پاسخ به این احضارنامه ها بوده است. این بانک در نسخه عمومی افراد و شرکت هایی که اظهارنامه مالیاتی آنها را در اختیار دارد، از افشای اسامی خودداری کرده است.

این افشاگری تایید می کند که احضارنامه دموکرات ها می تواند سریع ترین راه برای دستیابی به اظهارنامه مالیاتی ترامپ باشد.

مقاومت ترامپ در انتشار اظهارنامه مالیاتی

ترامپ در سال های اخیر از انتشار داوطلبانه اظهارنامه مالیاتی خود که کارنامه مالی یک سال کاری یک فرد یا شخص برای محاسبه مالیات محسوب می شود، خودداری کرده است و دموکرات ها در مقابل علاقه مند به مشاهده آن به دلایل مختلفی هستند زیرا آنها به دنبال نظارت بر عملکرد ترامپ و دولت او هستند.

دموکرات ها در سطح فدرال و ایالتی، اقداماتی را برای فشار بر ترامپ برای ارائه اظهارنامه مالیاتی خود بکار بسته اند و از ترامپ خواسته اند آن را علنی کرده یا در اختیار قانونگذاران قرار دهد.

کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرده از طریق سازمان دولتی خدمات درامد داخلی به عنوان زیرمجموعه وزارت خزانه داری آمریکا به این اسناد دست یابد.

این کمیته از یک قاضی درخواست کرده دستوری را صادر کند تا دولت ترامپ از درخواست ها برای احضارنامه ها در خصوص درامدهای مالیاتی اش تبعیت کند.

ترامپ ظاهرا قصد دارد از تلاش ها برای افشای اظهارنامه مالیاتی اش از جمله در پرونده دویچه بانک جلوگیری کند. یکی از وکلای ترامپ روز پنجشنبه در دادخواستی عنوان کرد که کمیته های اطلاعات و خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا فاقد اختیاراتی برای درخواست اظهارنامه مالیاتی از سوی دویچه بانک هستند. آنها در بیان ادله خود به بخشی در قوانین مالیاتی فدرال استناد کردند.

کارشناسان می گویند آنها فکر می کنند که موضع مجلس نمایندگان آمریکا صحیح است و ترامپ تلاش فوق العاده ای را بکار بسته تا اظهارنامه ها را تضعیف کند.

کاخ سفید اعلام کرد که دموکرات ها هرگز نمی توانند اظهارنامه های ترامپ را رویت کنند.

ترامپ بر خلاف روسای جمهور سابق آمریکا از اعلام اظهارنامه های مالیاتی خود خودداری کرده است و این در حالیست که همچنان مالکیت بر بخش های تجاری از جمله زمین های گلف، برج ترامپ و عمارت خود در فلوریدا را در اختیار دارد.

به گزارش ایرنا، ترامپ و دو فرزندش ایوانکا و ترامپ جونیور، پیش تر برای جلوگیری از دسترسی کنگره به اسناد مالی شان در دویچه بانک شکایت کرده بودند.

گفته می شود که ترامپ طی چند سال بیش از دو میلیارد دلار از دویچه بانک دریافت کرده است.

تقریبا در دو دهه دویچه بانک تنها موسسه مالی مهمی بود که تمایل به ادامه همکاری تجاری با ترامپ داشت این در حالی بود که ترامپ سابقه ای ترامپ در پرداخت نکردن وام هایش را داشت. این بانک طی سال ها اطلاعات زیادی را درباره مسائل شخصی و شرکتی ترامپ کسب کرد.

محققان امیدوارند که افشای اطلاعاتی درباره اسرار مالی ترامپ نه تنها ابهامات مالی مربوط به او را برطرف کند بلکه از هرگونه ارتباط او با دولت های خارجی پرده بردارد و نشان دهد که آیا شرکت های وابسته به او اقداماتی غیرقانونی از جمله پولشویی را در ارتباط با افرادخارجی انجام داده اند یا نه.

پربیننده ترین خبرها