ابراز نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام شهروندی هند/ ضربه به تلاش های بین المللی برای از بین بردن بی هویتی/نزدیک به 2 میلیون مسلمان هندی قادر به دریافت شهروندی نشده اند

ابراز نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام شهروندی هند/ ضربه به تلاش های بین المللی برای از بین بردن بی هویتی/نزدیک به 2 میلیون مسلمان هندی قادر به دریافت شهروندی نشده اند
دوشنبه 11 شهريور 1398 - 12:23

فیلیپو گراندی کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن ابراز نگرانی از طرح ثبت نام شهروندی هند اعلام کرد که دهلی نو باید اطمینان یابد فردی بدون هویت در این کشور باقی نماند.

العالم ـ آسیا

روزنامه "تایمز او ایندیا" روز دوشنبه نوشت: فیلیپو گراندی روز یکشنبه در بیانیه ای در ژنو گفت: هرگونه اقدامی که تعداد زیادی از مردم را بی هویت می کند یک ضربه بزرگ به تلاش های بین المللی برای از بین بردن بی هویتی است.

وی همچنین از دولت هند درخواست کرد تا اطمینان یابد فردی بی هویت در این کشور باقی نماند.

کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت که دسترسی آزاد به اطلاعات، کمک و فرآیند قانونی با حفظ بالاترین استاندارد ها لازمه جلوگیری از بی هویت شدن گروه های مختلف است.

در مجموع ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان ایالت آسام در طرح ملی ثبت نام شهروندان هند شرکت کرده اند. این طرح در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان ثبت احوال هند با هدف شناسایی و اخراج مهاجران غیر قانونی در هند به خصوص بنگلادشی ها پیشنهاد شد که به دلایل مختلف در سالهای گذشته به مرحله اجرا نشد اما در سال ۲۰۱۵ با دستور مستقیم دادگاه عالی هند طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی آغاز شد.

دولت هند روز شنبه لیست نهایی شهروندان هند در ایالت آسام واقع در شمال شرق این کشور را اعلام کرد.

نزدیک به دو میلیون نفر در ایالت آسام هند که بیشتر آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، قادر به دریافت شهروندی هند نشده و در واقع این افراد با جا ماندن از فهرست شهروندان این ایالت در معرض خطر لغو تابعیت و اخراج از هند قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، دهلی نو از ابتدای سال جاری میلادی روندی برای بررسی تابعیت قانونی ساکنان ایالت آسام در شمال شرق این کشور را شروع کرده بود و مقام های ایالت آسام روزشنبه با انتشار فهرست نهایی شهروندان این ایالت اعلام کردند که تابعیت حدود دو میلیون نفر که اکثر آنها مسلمان هستند، مورد تائید نیست.

این درحالی است که دولت هند اعلام کرده است که افرادی که در لیست نهایی شهروندان این کشور قرار نگرفته اند به عنوان مهاجران خارجی شناخته نخواهند شد.

وزارت امور خارجه هند روز یکشنبه در گزارشی گفت: افرادی که در لیست شهروندان هند قرار نگرفته اند "بی هویت" نیستند و همچنان از تمام حقوق و مزایا برخوردار خواهند بود. این حقوق تا زمانی که تمام گزینه های قانونی توسط افراد استفاده شود، به آنها تعلق خواهد گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها