تحلیل روز/

آمادگی ایران برای برداشتن گام سوم؛ توپ در زمین اروپایی ها است

آمادگی ایران برای برداشتن گام سوم؛ توپ در زمین اروپایی ها است
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 14:19

آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران در توافق هسته ای، به ویژه با توجه به بی توجهی  طرف اروپائی به اجرای تعهداتش، موجب اقتدار بیشتر تهران می شود.

العالم _ ایران / سیاسی

سیاست خارجی ایران بر چندین اصل اساسی از جمله آمادگی دائم برای مذاکره با توجه به شرایط، پایبندی به اصول و تصمیم گیری های عاقلانه و بدون شتاب مبتنی است اظهارات و مواضع مسئولان پیشین و کنونی ایرانی در زمینه های مختلف بهترین دلیل بر اثبات این نکته است مثال در این باب زیاد است اما منظور ما توافق هسته ای و شرایط به وجود آمده ناشی از خروج یک طرفه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران و وعده های اروپا برای جبران خسارت ها است.

16 ماه از خروج آمریکا از توافق هسته ای و 50 ماه از امضای آن می گذرد، موضع آمریکا پس از خروج کاملا شفاف و واضح بود به گونه ای که بار دیگر همه تحریم ها را علیه ایران اجرایی کرد و از تهران خواست برای بررسی توافقی جدید درباره توان موشکی ایران و نفوذش در منطقه بر سر میز مذاکره بنشیند که البته با مخالفت کلی تهران روبرو شد اما درباره اروپا که از اجرای تعهدات خود در توافق هسته ای شانه خالی کرده و می کند و فقط به وعده های بی نتیجه بسنده می کند، چه باید گفت؟

ایران با توجه به آمادگی کامل برای مذاکره به همه تعهدات خود عمل کرده اما طرف دیگر وعده های خود را نقض کرده است در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد اروپا در چارچوب توافق هسته ای 11 تعهد داده که اجرای راهکار اینستکس برای همکاری تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا مقدمه ای برای آن و نه بخشی از آن است اما ما شاهدیم اروپا اخیرا بر این شبکه مالی تمرکز کرده گویی یکی از مهم ترین بندهای توافق است در حالی که مقدمه ای بیش نیست و حتی این مقدمه نیز در اجرایی شدن و علیرغم مهلت 60 روزه دوم ایران، شکست خورده است.

پنج شنبه آینده، زمان پایان مهلت دوم ایران به اروپا برای پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته ای پس از شکست در آزمون اول است. مسئولان بلند پایه ایرانی از آمادگی برای برداشتن گام سوم و اجرای آن جهت ایجاد توازن میان حقوق و تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته ای خبر داده اند و با توجه به فرصت محدود اروپا برای پایبندی به تعهدات خود به نظر می رسد، برداشتن گام سوم ایران بسیار نزدیک است .

در پایان باید بگوییم با توجه به وارد شدن به این مرحله و براساس اصول علمی مذاکرات، مسئولین باید گام سوم را برداشته و با قدرت برای مرحله دیگر مذاکرات آماده شوند.

احمد سعيد

پربیننده ترین خبرها