تشدید تحریم‌های آمریکا تنها چند ساعت قبل از اجرای کاهش تعهدات هسته ای ایران

تشدید تحریم‌های آمریکا تنها چند ساعت قبل از اجرای کاهش تعهدات هسته ای ایران
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 21:03

خبر:

در حالی که منابع مطلع از نهایی شدن تصمیم های ایران برای اعلام و عملیاتی شدن مرحله سوم از کاهش تعهدات هسته ای خبر می‌دهند دولت آمریکا از بخش دیگری از تحریم‌های ضد ایرانیش رونمایی کرد.

تحلیل:

- در تحریمهای اعلام شده یک شبکه انتقال نفت ایران شامل 16 شرکت و 10 فرد و 11 نفتکش قرارداده شده اند. شکی نیست که این فشار مضاعف از سوی دولت آمریکا با هدف منصرف کردن ایران از اعلام کاهش تعهدات هسته ای اش که بناست ظرف چند ساعت آینده صورت پذیرد شکل گرفته است. این درحالی است که تلاش اروپاییان و به‌ویژه فرانسه در به تاخیر انداختن این مساله بجایی نرسیده است.

- در حالی که نتیجه تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران آنچنان‌که واشنگتن انتظار داشت و محاسبه کرده بود مطلوب ترامپ ارزیابی نمی‌شود، اقدام چهارشنبه شب دولت آمریکا حاوی این پیام است که درصورت عقب نشینی نکردن ایران از مواضعش آمریکا مصر به ادامه سناریوی ضد ایرانی به صفر رساندن نفت است. ارسال این پیام بیش از هرچیز گونه ای اعلام حمایت از مواضع فرانسه بر اصرار به متقاعد کردن ایران برای نزدیکی به آمریکا وحضور بر سر میز مذاکرات با آمریکاست.

- در مقابل پیشنهاد فرانسه ایران کماکان معتقد است 15میلیارد دلار پیشنهادی بایستی در قالب خرید نفت ایران و البته بمیزان قبل از تحریم‌ها باشد که چنانکه تحقق یابد در واقع اسیبی جدی خواهد بود بر تلاش‌های اعلامی و اعمالی آمریکا در تحریم نفتی ایران و ثبت توفیقی دیگر در کارنامه 40 ساله مواجهه ایران و آمریکا

- بنظر می‌رسد با توجه به ثبات بازار داخلی ایران و کم اثر شدن "تکانه های تحریمی" آمریکا از یکسو و اصرار ایران برمواضع اصولیش، از این پس مقامات آمریکایی باید بفکر سناریویی جایگزین برای بتسلیم وا داشتن ایرانیان باشند. شاید پیشنهاد 15 میلیاردی فرانسوی‌ها وداستان‌های حاشیه ای آن در واقع تستی امریکایی بوده باشد تا میزان "تاب اوری ایرانیان "را آزمایش کند.

پربیننده ترین خبرها