خودداری پومپئو از امضای توافقنامه با طالبان

خودداری پومپئو از امضای توافقنامه با طالبان
پنج‌شنبه 14 شهريور 1398 - 11:42

روزنامه آمریکایی تایم به نقل از منابع خبری خود نوشت که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا از امضای توافقنامه با طالبان در دوحه خودداری کرد.

العالم - آسیا

منابع آگاه به تایم گفتند: توافقنامه اولیه ای که پس از 9 دوره مذاکره به دست آمد، شامل مسائل مهم نمی شود.

این منابع افزودند: توافقنامه تضمین کنندۀ هیچ یک از مسائل "باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان برای مبارزه با القاعده، تداوم عملکرد دولت کنونی کابل و پایان دادن به درگیری های این کشور" نیست.

تایم به نقل از یک مسئول افغان بدون ذکر نام وی گزارش داد: هیچ کسی دقیق صحبت نمی کند. چیزی بجز امید وجود ندارد و اعتمادی وجود ندارد و معلوم نیست که اعتماد کی به وجود خواهد آمد و هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان بدهد طالبان رو راست است و حُسن نیت دارد.

این مسئول افغان افزود: نامه هایی که به دست آمده است، نشان می دهد که طالبان معتقد است آمریکا را فریفته است و آمریکایی ها هم معتقدند که اگر طالبان آنها را فریب بدهد، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

منابع آمریکایی، افغان و اروپایی به تایم گفتند : طالبان از پومپئو خواسته است که توافقنامه ای را با آنچه "امارت اسلامی افغانستان" نامیده می شود، امضاء کند. طالبان سال 1996 درپی به دست گرفتن قدرت اصطلاح "امارت اسلامی افغانستان" را برای نامیدن افغانستان به کار برد.

"زلمای خلیل زاد" فرستادۀ ویژۀ افغانستان به افغانستان که پیشنویس توافقنامه را چند روز پیش به اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور تقدیم کرد، اعلام می کند که توافقنامه اولیه با طالبان شامل عقب نشینی 5 هزار نظامی از افغانستان و بسته شدن 5 پایگاه نظامی آمریکایی ظرف 135 روز پس از موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توافقنامه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها