الوفاق: دولت بحرین تعرض به علما و خطیبان مراسم عزاداری حسینی را متوقف کند

الوفاق: دولت بحرین تعرض به علما و خطیبان مراسم عزاداری حسینی را متوقف کند
جمعه 15 شهريور 1398 - 16:44

جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض بحرین، از دولت این کشور خواست هر گونه تعرض به علما و خطیبان مراسم عزاداری حسینی را متوقف کند.

العالم- بحرین

الوفاق در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت شماری از روحانیون شیعه به اتهام شرکت در مراسم عزاداری حسینی، این اقدام دولت بحرین را «رفتار فرقه‌ای نفرت‌انگیز» خواند.

در این بیانیه به بازداشت چند نفر از علما اعم از عیسی عید، فاضل الزاکی، عبدالمحسن ملا عطیه، منیر المعتوق، محمود العجیمی، جعفر الصایغ، صادق ربیع، قاسم زین‌الدین و جواد المیرزا، اشاره شده است.

طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، الوفاق همچنین در بیانیه خود آورده است که هر ساله در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، دستوراتی از مقامات بالا به دستگاه‌های امنیتی جهت رصد، تعقیب و تهدید همه خطیبان، علما، حسینیه‌ها و موسسات دینی صادر می‌کنند تا از هر گونه بیان دیدگاه و سخنی که بر خلاف نظر حکومت بوده و یا از هر گونه انتقاد از دولت ممانعت کنند.

الوفاق همچنین خواستار توقف این اقدامات تحریک‌آمیز و تحرکات فرقه‌ای و نیز احترام به آزادی عقاید و بازگشت به دولت قانون شد و افزود که ده‌ها نفر از علمای شیعه در زندان‌های رژیم بحرین به دلیل بیان افکار و عقاید خود زندانی هستند.

مسئولان امنیتی مصر از سال ۲۰۱۱ خطیبان و ائمه حسینیه‌ها را به اتهام شرکت در مراسم عزاداری حسینی و ایراد خطبه بازداشت می‌کنند که همین امر اعتراض سازمان‌های حقوقی را به دنبال داشته و آن‌ها این اقدامات دولت بحرین را در راستای اعمال محدودیت در برابر انجام مراسم دینی شیعیان دانسته‌اند.

پیشتر «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین گفته بود که هرگز اجازه نخواهند داد شرکت‌کنندگان در مراسم عاشوراء، شعارهای سیاسی سر دهند.

آل خلیفه این سخنان را در دیدار با «یوسف الصالح» رئیس مرکز اوقاف جعفریه(اوقاف شیعیان) و اعضای هیئت موکب‌های حسینی و تعدادی از افسران مسئول حفاظت از حسینیه‌ها، بیان کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها