صالحی: اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد/ فروتا: آژانس مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری‌ها با ایران تداوم یابد

صالحی: اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد/ فروتا: آژانس مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری‌ها با ایران تداوم یابد
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 12:54

رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از دیدار با «کورنل فروتا» گفت که اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد.

العالم- ایران/ سیاسی

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) پس از دیدار با «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده، در اظهاراتی عنوان کرد: اتحادیه اروپا که به عنوان پر کننده خلأ عدم حضور آمریکا قرار بود جایگزین باشد و آن خلأ را پر کند، متاسفانه نتوانسته آنگونه که وعده داده بود عمل کند.

وی افزود: حتی بدتر از آن ما شنیدیم سخنگوی اتحادیه اروپا گفته ما به برجام تا زمانی متعهد هستیم که ایران متعهد باشد. من تعجب می‌کنم از این سؤال و از این پاسخ که سخنگو گفته، تعهد اروپا به چه چیزی؟ آیا تعهدشان به عدم پایبندی یا خلف وعده است که ما با آنها هم نظر هستیم.

صالحی خاطرنشان کرد: متأسفانه اروپایی‌ها تا الان این گونه عمل کردند.

برجام جاده یک طرفه نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه بحث برجام جاده یک طرفه نیست و قرار بود این جاده دو طرفه باشد، تصریح کرد: اگر قرار است یک طرفه باشد، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می‌گیرد کما اینکه در سه گام این کار را کرده است.

«کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز یکشنبه 17 شهریورماه در محل سازمان انرژی اتمی ایران با علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و در خصوص موضوعات فیمابین گفتگو کرد.

پس از این دیدار فروتا و صالحی در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

فروتا: آژانس مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری‌ها با ایران تداوم یابد

فروتا در مصاحبه بعد از نشست با رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی به رویکرد مستقلانه، بی طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است.

وی تصریح کرد: در این زمینه آژانس از فشارها تأثیر نمی پذیرد. آژانس از یک سو وظیفه راستی آزمایی اجرای برجام را بر عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقتنامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران است.

فروتا همچنین افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری‌ها با ایران تداوم یابد و آماده هستیم تا به صورت حرفه‌ای و بیطرف به کار خود ادامه دهیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها