سپر بلای بن سلمان در قتل خاشقچی تحت اقامت اجباری است

سپر بلای بن سلمان در قتل خاشقچی تحت اقامت اجباری است
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 11:45

یک روزنامه فرامنطقه‌ای عرب‌زبان اعلام کرد که بر خلاف شایعات منتشر شده درباره مرگ مشاور سابق دربار سعودی که به عنوان سپر بلای بن سلمان در قضیه قتل خاشقچی برکنار شد، او زنده و برای روز مبادا تحت اقامت اجباری است.

العالم - عربستان سعودی

گزارش‌های متناقضی در مورد سرنوشت «سعود القحطانی» ، مشاور سابق دربار سعودی پس از ناپدید شدن چند ماهه وی از رسانه‌ها و محافل سیاسی و به دنبال قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی منتشر شده است.

«إیاد البغدادی» فعال فلسطینی مقیم نروژ اخیرا در چندین توئیت به نقل از منابع بسیار آگاه نزد خود ادعا کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، القحطانی را با سم سیانید به قتل رساند تا نقش خودش در جنایت ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه را پاک کند، اما با این حال برخی داده‌ها می‌گوید القحطانی زنده اما تحت اقامت اجباری است.

القحطانی وزیر مشاور دربار پادشاهی و از نزدیک‌ترین افراد به بن سلمان بود که با فرمان ملک سلمان و در پی سناریوی جدیدی که برای کشتن خاشقچی طراحی شد، به عنوان سپر بلای بن‌سلمان در اکتبر 2018 برکنار شد. او متهم شد که از طریق اسکایپ به قاتلان دستور قتل خاشقچی را داده بود.

طبق گزارش‌ها، حکومت سعودی هجده نفر را در قضیه قتل خاشقچی متهم معرفی کرد تا به عنوان سپر بلا به جای محمد بن سلمانی قربانی شوند در حالی که بر اساس شواهد و قرائن خود ولی‌عهد سعودی عملیات کشتن خاشقچی را طراحی کرده بود.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی امروز نوشت: بر اساس داده‌هایی که از منابع سطح بالا دریافت شده است، همه اعضای گروهی که در این جنایت دست داشته‌اند متهم‌های دون پایه آن در بازداشت و متهمان بلندپایه آن مثل سعود القحطانی در اقامتگاه اجباری و تحت حفاظت هستند و مقامات سعودی هنوز هیچ تصمیم تنبیهی علیه آنها نگرفته‌اند.

به گفته منابع مذکور، مقامات قضایی عربستان این متهمان را زنده نگه می‌دارند تا اگر مسئله خاشقچی به محاکمه بین المللی رسید در برابر فشارهای بین المللی بر بی گناهی محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی تاکید کنند و القحطانی مسئولیت طراحی و مدیریت این قتل بدون دریافت دستور از سوی رئیس خود، محمد بن سلمان برعهده بگیرد. القحطانی مهم ترین عضو این پرونده است زیرا یکی از مجموعه افرادی بود که روزانه با ولی‌عهد ارتباط مستقیم داشت.

این منابع افزودند: عربستان از فشار سازمان ملل و ترکیه هراسی ندارد، بلکه ترس واقعی آن از تحقیقات مقدماتی پلیس فدرال آمریکا و مربوط به این است که آیا برنامه ریزی برای ترور جمال خاشقچی در حالی که در خاک آمریکا بود آغاز شد یا خیر و آیا آن زمان او تحت نظر بوده است؟

طبق اخبار نیمه تایید شده‌ای که به دست القدس العربی رسیده است، مقامات ریاض به تیمی از بازرسان آمریکایی اجازه داده به حرف‌های متهمان پرونده ترور خاشقچی از جمله سعود القحطانی در این باره گوش دهند و القحطانی هم در گفت‌وگو با آنها بر بی گناهی بن سلمان در پرونده مذکور تاکید و اعتراف کرده که برنامه ریزی برای قتل خاشقچی زمانی گرفته شده که وی برای نخستین بار به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد تا اسناد اداری مربوط به ازدواج خود را بگیرد.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی بود که برای روزنامه واشنگتن پست مطلب می‌نوشت. او از منتقدان شدید ولی‌عهد عربستان و پادشاه این کشور بود که در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخت و به آمریکا رفت.

جمال در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. عربستان سعودی تنها پس از هفته‌ها پرده‌پوشی پذیرفت که قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول رخ داده است اما درباره سرنوشت جسد وی حرفی نزد. شواهد نشان داده است جسد خاشقچی تکه‌تکه شده و از کنسولگری خارج شده‌ است.

پربیننده ترین خبرها