هشدار وزارت امور خارجه چین به آمریکا درباره تحریم های یکجانبه علیه ایران

هشدار وزارت امور خارجه چین به آمریکا درباره تحریم های یکجانبه علیه ایران
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 18:40

وزارت امور خارجه چین به ایالات متحده هشدار داد که باید تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کرده و از اعمال فشار بر آن جلوگیری کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه با هشدار به آمریکا در خصوص تحریم های یک جانبه علیه ایران با توجه به گام سوم برجامی ایران اظهار داشت: دولت آمریکا باید تمامی تحریم های یک جانبه علیه ایران را لغو کند و از اعمال فشار بر آن ایران بپرهیزد و برای عادی سازی شرایط برجام و اقدامات هسته ای تهران کوشش کند.

وی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی وخیم تر شدن اوضاع دولت ایالات متحده آمریکا است، آنها حداکثر فشارها را به ایران وارد کرده اند و باید در رویه و موضع خود تغییر دهند و سیاست اعمال فشار حداکثری را رها کنند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد، همه طرفین باید به برجام متعهد باشند و مفاد آن را رعایت کنند. ما برای بهبود اوضاع پیرامون توافق هسته ای ایران با همه طرفین همکاری خواهیم کرد و برای دستیابی به این هدف سعی و تلاش می کنیم.

همانطور که پیش از این نماینده سازمان انرژی اتمی ایران بهروز کمالوندی اطلاع داده بود، تهران روز جمعه در جهت کاهش تعهدات هسته ای خود گام سوم را شروع و تمامی محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را لغو کرد. در این اقدام ایران 20 سانتریفیوژ نسل جدید IR-6 برای غنی سازی اورانیوم و علاوه بر این 30 عدد از همین سانتریفیوژ و 20 عدد سانتریفیوژ از نسل IR-4 را راه اندازی خواهد کرد.

آینده توافق هسته ای ایران پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق در 8 مه 2018 جدا شد و واشنگتن تحریم هایی را علیه ایران در زمینه صادرات نفت وضع کرد در هاله ای از ابهام قرار گرفت، دقیقاً یک سال بعد در 8 مه 2019، ایران اولین مرحله تعلیق بخشی از تعهدات خود مربوط به توافق هسته ای (توقف 60 روزه فروش اورانیوم غنی شده) را اعلام کرد و به سایر طرفین دو ماه (تا 8 ژوئیه) مهلت داد تا دوباره به اجرای تعهدات خود بازگردند. در تاریخ 7 ژوئیه، تهران مرحله دوم تعلیق را طی کرد (و اعلام کرد اورانیوم را بیش از 3.67٪ غنی می کند) و اعلام کرد اگر طرفین به توافق حاصل شده پایبند نباشند، هر 60 روز تعهدات خود به برجام را کاهش خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها