تحلیل روز/

افشای اسناد جدید هسته ای نتانیاهو علیه ایران؟

افشای اسناد جدید هسته ای نتانیاهو علیه ایران؟
سه شنبه 19 شهريور 1398 - 11:28

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نمایشی جدید مدعی شد اسنادی در دست دارد که نشان می دهد ایران حتی بعد از انجام توافق هسته ای با 1+5 همچنان در صدد دستیابی به سلاح هسته ای و توسعه توان اتمی خود است.

العالم _ فلسطین اشغالی

در اینکه ایران همواره بهره مندی از دانش هسته ای را حق خود معرفی کرده است هیچ شکی نیست و همچنین هیچ تردیدی در این نیست که جمهوری اسلامی هیچ تمایلی به ساخت بمب هسته ای ندارد اما اینکه چرا بیش از هر کس نتانیاهو می کوشد تا ایران را در تلاش مداوم برای توسعه توان هسته ای خود و النهایه دستیابی به سلاح هسته ای معرفی کند نکاتی چند شایسته تامل است.

اول: واقعیت آن است که قلب آمریکا در خاورمیانه با اسرائیل می تپد و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز اساس خلق و بقائش به آمریکا بیش از دیگران منوط است و به همین خاطر هم هست که توسعه توان هسته ای ایران در منطقه به کابوس دو کشور بدل شده است. فراموش نکینم که در ماجرای نمایشنامه قبلی نتانیاهو، ابتدا آنچه اسناد هسته ای شدن ایران خوانده شد توسط نتانیاهو رونمایی شد و متعاقب آن و به فاصله چند روز ترامپ با استناد به ادعاهای نتانیاهو از توافق هسته ای موسوم به برجام به شکلی کاملا غیر قانونی خارج شد.

دوم: در حالی که تلاش های اخیر نتانیاهو در ایجاد جنگ میان آمریکا و ایران بی نتیجه مانده است نتانیاهو این بار و دقیقا در آستانه سالگرد حادثه ۱۱سپتامبر از به اصطلاح اسنادی رونمایی می کند که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را نشان می دهد این یعنی آنکه نتانیاهو با دست گذاشتن بر نقطه حساس آمریکایی ها و البته تایید مواضع ضد ایرانی ترامپ می کوشد تا برای دشمنی هایی او علیه ایران گونه ای منطق باور پذیر دست و پا کند تا در نتیجه آن تصمیم به جنگ احتمالی آمریکا با ایران در محاق فراموشی قرار نگیرد. بی گمان به نتیجه نرسیدن پروژه ۱۵ میلیاردی فرانسه برای ایران، مبادرت ایران به کاهش تعهدات خود در برجام و در سومین مرحله و سفر سرپرست اداره کل آژانس به ایران می تواند انگیزه های نتانیاهو را برای متشنج کردن فضا تقویت کند.

سوم: نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات در اسرائیل را می توان در رفتارشناسی نتانیاهو در این باب ملحوظ نظر قرار داد. واقعیت آن است که نتانیاهو پس از ناکامی اخیر در تشکیل حکومت، این بار نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا ناکامی گذشته را جبران کند و این در حالی است که در ماجرای تشکیل دولت نه از رقبای خود در اسرائیل که از ایران و محور مقاومت شکست خورد و مساله عدم توانمندیش در تامین امنیت اسرائیل او را به زمین زد. کیست که تصدیق نکند تهدیدات محور مقاومت حداقل از سه نقطه لبنان، سوریه و فلسطین اشغالی این روزها بزرگترین کابوس و همچنین جدی ترین رقیب نتانیاهو در تل آویو هستند. ساکنان اسرائیل از نتانیاهو می پرسند در مهار این تهدید جدی امنیتی کدام دستاورد را داشته است؟ و البته بدیهی است که نتانیاهو برای اقناع افکار عمومی نمایشنامه ای ترتیب دهد و با ارائه آنچه اسناد هسته ای ایران می نامد از یک سو به افکار عمومی اسرائیل اطمینان دهد که در قلب تهدیدات علیه اسرائیل یعنی ایران حضور دارد و از آن با خبر است و آن را رصد و کنترل می کند و از دیگر سو بکوشد تا با ارائه مدارک پای آمریکا را در جنگ با ایران محکم کند.

چهار: شواهد حالا دیگر به صراحت نشان می دهند که بیش از هرکس این نتانیاهوست که از مبادرت ایران به کاهش تعهدات هسته ای خود هراس دارد فلذا با نمایشنامه های هسته ای اولین هدفش به میدان آوردن دیگران و به ویژه آمریکا برای جلوگیری از این مساله و بازگشت ایران به روش قبل است. نتانیاهو دقیقا می داند معنای گام سوم ایرانیان در کنار گذاشتن تعهدات "ار اند دی" به چه معناست. بر همین اساس و در حالی که هیچ مدرک محکمه پسندی در دست ندارد از به زعم خود سایتی هسته ای در "آباده" یاد می کند و جالب آنکه پوچ بودن ادعای خود را با این عبارت که سایت مذکور پس از اطلاع اسرائیل تخریب شده است موجه جلوه می دهد. البته نتانیاهو این پرسش نانوشته را بی پاسخ می گذارد که چنانکه اسرائیل پیشتر نسبت به چنین تاسیس هسته ای علم داشته است چرا قبل از تخریب و از بین رفتن اسناد آن را افشا نکرده است؟

پنج: نتانیاهو هم رای ساکنان سرزمین های اشغالی را می خواهد و هم جنگی را طلب می کند که در جبهه مقابل ایران همگان به نیابت از اسرائیل وارد معرکه شوند اما به نظر می رسد به همان میزان که رای آوردن در انتخابات به این شیوه برای نتانیاهو بعید است به همان میزان تحقق جنگی نیابتی و به نمایندگی از اسرائیل توسط علاقمندانش دور از ذهن باشد. اسرائیل و شخص نخست وزیر باید بدانند نمی شود در کنار دریا رفت و خیس نشد. محمدجواد ظریف به ظرافت دیشب اعلام کرد: نتانیاهو و "تیم ب" به دنبال ایجاد جنگ هستند. این بار تل آویو نمی تواند از بیرون تنها نظاره گر این درگیری باشد. همچنین دیشب سیدحسن نصرالله عمود خیمه گاه محور مقاومت را ایران و رهبری آن معرفی کرد. آیا نتانیاهو همچنان رای آوردن در انتخابات را بر امنیت ساکنان اسرائیل ترجیح خواهد داد؟باید منتظر ماند و دید.

ابو رضا صالح _ العالم

پربیننده ترین خبرها