تحلیل رسانه فرانسوی درباره افزایش شکاف عربستان و ابوظبی

تحلیل رسانه فرانسوی درباره افزایش شکاف عربستان و ابوظبی
جمعه 22 شهريور 1398 - 14:54

شکاف میان "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان و "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی که کشورهایشان رهبری ائتلاف عربی در جنگ یمن را برعهده دارند، در ماه های اخیر آشکار و به تدریج بیشتر شده است.

العالم ـ عربستان سعودی

شبکه تلویزیونی «النبأ» وابسته به مخالفان عربستان روز جمعه به نقل از «میدیا پارت» (Media part) رسانه فرانسوی گزارش داد: دلیل اصلی این شکاف آن است که امارات یقین کامل دارد، جنگ یمن هیچ موفقیتی نخواهد داشت، درحالی که عربستان، این درگیری را با هر قیمتی ادامه می دهد.

این پایگاه خبری، شرایط کنونی در جنوب یمن و درگیری نیروهای دولت فراری و مستعفی یمن به عنوان متحدان دولت سعودی با نیروهای کمربند امنیتی و شورای انتقالی جنوب به عنوان هم پیمان امارات را به ازدواجی تشبیه کرده که دو طرف با یکدیگر اختلافات بسیار زیادی دارند.

روابط امارات و دولت مستعفی یمن به عنوان متحد عربستان اخیرا بشدت متشنج شده به طوری که بتازگی جمع زیادی از یمنی ها در استان تعز در غرب یمن به خیابان ها آمدند و خواستار خروج نیروهای اماراتی از کشورشان شدند.

درگیری میان شورای انتقالی جنوب و وابسته به امارات و وفاداران به دولت هادی و مورد حمایت عربستان از آن زمان شدت گرفت که نیروهای موسوم به "کمربند امنیتی" ۱۰ آگوست (۱۹ مردادماه) کنترل کاخ ریاست جمهوری "معاشیق" در شهر بندری "عدن" و مراکز راهبردی این شهر را در دست گرفتند.

پس از آن، امارات متحده عربی هفتم شهریور ماه نیروهای وفادار به دولت هادی را در شهرهای "عدن" و "زنجبار" هدف قرار داد که در پی آن ۳۰۰ نفر کشته یا زخمی شدند.

دولت امارات با تأیید این حملات اعلام کرد که این اقدام در راستای حمایت از ائتلاف عربی صورت گرفته است.

این حمله موجب اعتراض "عبدربه منصورهادی" رئیس جمهوری فراری یمن شد. وی دولت ابوظبی را متهم کرد، زخمی ها را در بیمارستان اعدام می کند.

پیش آن نیز کابینه دولت فراری یمن، خواستار قطع روابط کامل این دولت با امارات شدند و از منصور هادی خواستند با ارسال نامه‌ای به عربستان، حضور امارات در ائتلاف سعودی را پایان دهد.

"عبدالله السعدی" نماینده دائم دولت فراری یمن در سازمان ملل متحد نیز امارات را مسؤول حملات هوایی و عواقب ناشی از اقدامات شورای انتقالی جنوب یمن دانست که از حمایت دولت ابوظبی برخوردارند.

به گزارش ایرنا، عربستان و امارات که از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بودند و از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد این ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن منصور هادی، یمن را هدف حملات خود قرار داده اند، اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال نه تنها هیچ دستاوردی کسب نکرده و به اهداف خود نرسیده اند، بلکه به جان هم افتاده و به عقیده کارشناسان، دیگر چیزی از این ائتلاف باقی نمانده است.

پربیننده ترین خبرها