اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه/ معترضان حمل‌ونقل شهری را مختل کردند

اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه/ معترضان حمل‌ونقل شهری را مختل کردند
شنبه 23 شهريور 1398 - 16:59

تظاهرات امروز(شنبه) جلیقه زردها در پایتخت و دیگر شهرهای فرانسه از جمله نانت در پی اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل شهر پاریس که منجر به تعطیلی 10 خط مترو و اختلال در رفت و آمد ریلی و اتوبوس رانی شد، به چهل وچهارمین شنبه اعتراضی فرانسوی ها جلوه تازه ای بخشیده است.

العالم ـ اروپا

"فرانس اینفو تی وی" گزارش داد: نانت امروز در یک گردهمایی ملی جلیقه زردها، بار دیگر شاهد حضور معترضان خواهد بود. بخشی از مرکز شهر برای این رویداد بسته شده است. شرکت جامع حمل و نقل عمومی نانت امروز مسیر تراموا و اتوبوس های خود را تغییر می دهد.

این رسانه فرانسوی از فراخوان ملی برای تظاهرات در نانت و دیگر شهرهای فرانسه خبر داد؛ شهر نانت میزبان چهل و چهارمین شنبه سیاه جلیقه زردها تعیین شده و تجمع های معترضان در این شهر و دیگر شهرهای فرانسه آغاز شده است.

فرانس اینفو تی وی اضافه کرد: امروز چشم ها به سمت نانت روشن می شوند. چندین گروه از جلیقه زردها خواستار برگزاری یک رویداد ملی در روز شنبه در "لوآر آتلانتیک" (Loire-Atlantique ) هستند. برنامه های دیگری نیز باید در شهرهای دیگر مانند تولوز ، لیون یا نانسی برگزار شود.

پلیس لوآر آتلانتیک در حساب توئیتر خود اعلام کرد که 22 کوکتل مولوتوف را در یک سطل زباله در نزدیکی میدان "دلورم" Place Delorme کشف کرده است.

پلیس اقدام های پیشگیرانه را انجام داده است. مقامات فرانسه، به ویژه نگران حضور «توده های(بلوک ها) سیاه» هستند. هرگونه انسداد مسیر و اختلال در حمل و نقل عمومی در این شهر ممنوع اعلام شده است.

تظاهرات در شهرهای دیگر فرانسه نیز آغاز شده است.


همچنین به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، امروز شهر نانت به عنوان شهر نمادین برای تداوم اعتراض ها در بخش حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

شهر نانت، امروز به عنوان محل ملاقات جلیقه زردها تعیین شده و تظاهرات خشونت آمیز در این شهر پیش بینی می شود.

تظاهرات امروز علاوه بر لیون، در شهرهای تولوز، بوردو، نانسی و پاریس نیز برنامه ریزی شده است.

همچنین به نوشته "لیون کاپیتال"، امروز چندین مسیر تردد اتوبوس ها در شهر لیون به شدت مختل شده است.

قرار است امروز یک تظاهرات ملی جلیقه زردها در این شهر برگزار شود. این در حالی است که از سوی مقامات این شهر، تجمع در این شهر ممنوع اعلام شده است. بسیاری از خطوط اتوبوس به سمت بالادست منحرف شده اند.

گردهمایی ملی جلیقه زردها در لیون امروز برنامه ریزی شده و پیش بینی می شود بین 3 تا 5 هزار نفر در این رویداد شرکت داشته باشند. تظاهرکنندکان در ساعت 13 به وقت محلی در "بلکور" به هم می پیوندند.

به نوشته تارنمای مجله اینترنتی جلیقه زردها، با وجود عدم حضور رسانه ها، 39 درصد فرانسوی ها همچنان از جنبش جلیقه زردها حمایت می کنند.

روز جمعه، ترافیک و تردد برای مسافران شهری پاریس با بی نظمی و هرج و مرج همراه بود.

اتحادیه سازمان های حمل و نقل فرانسه برای اعتصاب گسترده در اعتراض به اصلاحات بازنشستگی در این کشور فراخوان دادند.

رسانه های فرانسه، اعتصاب روز گذشته(جمعه) در پاریس را بزرگترین بسیج همگانی در سیستم حمل و نقل دولتی فرانسه از زمان اعتصاب سراسری سال ۲۰۰۷ در این کشور عنوان کردند.

اعتصاب کنندگان به طرح کاهش مزایای بازنشستگی خود معترض هستند تا بدین طریق، برنامه اصلاحات بازنشستگی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه را به چالش کشند.

اتحادیه سازمان های حمل و نقل شهری با این فراخوان سعی دارند به دولت مکرون درخصوص یکی از پرمخاطره ترین طرح های اصلاحی ریاست جمهوری هشدار دهند.

دولت مکرون قصد دارد ۴۲ سیستم مختلف بازنشستگی فرانسه را در قالب یک سیستم واحد امتیازبندی شده ادغام کند.
«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه گذشته وعده داد برای توجه به نظرات اتحادیه های حمل و نقل شهر زمان گذارد و دیدگاه های مردمی را پس از متهم شدن به نادیده گرفتن آن در گذشته، مورد بررسی قرار دهد.

با این حال، یکی از سازمان های حمل و نقل شهری، وعده نخست وزیر را بی تاثیر خواند و اعلام کرد که اعتصاب شروع شده و مشارکت در آن گسترده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دولت فرانسه در پی اعتصاب سراسری سال گذشته در این کشور در اعتراض به اصلاحات ریلی، متزلزل نشد، ‌اما شخص مکرون به واسطه اعتراضات ضد دولتی در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ به لحاظ سیاسی تضعیف شد.

اعتراضات آن زمان که با درگیری های خشونت بار خیابانی همراه بود، ریشه در نگرانی از کاهش استانداردهای زندگی و تلاش مکرون برای پیش بردن سریع برنامه اصلاحاتی اش داشت.

به موجب سیستم بازنشستگی فرانسه که به طور خاص متوجه کارکنان شبکه حمل و نقل عمومی پاریس است، به رانندگان قطارهای زیرزمینی و دیگر کارکنانی که زیر زمین کار می کنند، امکان بازنشستگی در سن ۵۲ سالگی را می دهد که یک دهه زودتر از سن قانونی بازنشستگی برای برخورداری از حقوق کامل بازنشستگی است.

این در حالیست که نتایج یک نظرسنجی حاکیست تقریبا سه نفر از هر چهار فرانسوی معتقدند که دولت مکرون از پس اصلاحات خوب در این کشور برنمی ‌آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها