سرپرست آژانس:

پایش برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد

پایش برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 14:36

مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران ذیل برجام ادامه دارد، گفت ایران باید با این نهاد همکاری «کامل و به‌هنگام» داشته باشد.

العالم - ایران / سیاسی

«کورنل فروتا» مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بار دیگر گفت روند راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای ادامه دارد.

وی که در افتتاحیه نشست سالانه آژانس در وین سخنرانی می‌کرد، در مورد ایران گفت: «در یک سال گذشته، ما به راستی‌آزمایی و پایش اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم.»

فروتا افزود: «هفته پیش من برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایرانی به تهران سفر کردم. ما فعالیت‌هایمان ذیل برجام و اجرای توافقات پادمانی را مورد بحث قرار دادیم. همچنان بر همکاری کامل و به‌هنگام ایران در اجرای توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی تأکید دارم.»

وی ادامه داد: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران ذیل توافقات پادمانی این کشور، ادامه می‌دهد. ارزیابی در مورد عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده، ادامه دارد.»

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴، آژانس به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران معرفی شده است. بر این اساس، مدیر کل این نهاد باید به صورت دوره‌ای در این رابطه گزارش دهد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که تا زمان اجرایی شدن وعده اروپا برای جبران آثار منفی ناشی از اقدام واشنگتن، به مرور تعهد خود به این توافق را کاهش می‌دهد. تهران تاکنون ظرف سه گام، تعهد به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین، محدودیت خلوص اورانیوم و محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها