سازمان ملل اعلام کرد: نسل کشی 600 هزار مسلمان در روهینگیا

سازمان ملل اعلام کرد: نسل کشی 600 هزار مسلمان در روهینگیا
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 19:05

بازرس سازمان ملل هشدار داد بیش از 600 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که همچنان در میانمار به سر می‌برند، در معرض خطر جدی نسل‌کشی قرار دارند.

العالم - آفریقا

بازرس سازمان ملل امروز (دوشنبه) هشدار داد مسلمانان روهینگیا که همچنان در میانمار به سرمی‌برند با «خطر جدی نسل‌کشی» روبرو هستند.

این مقام سازمان ملل همچنین هشدار داد که بازگشت یک میلیون نفر از مسلمان «روهینگیا» که در نتیجه اقدامات خشونت‌بار ارتش میانمار آواره شده‌اند، «غیرممکن» است.

طبق گزارش شبکه «فرانس 24»، شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته‌ حقیقت یابی را برای بررسی جنایات سال 2017 ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا تشکیل داد که این کمیته، جنایات ارتش میانمار را نسل کشی خواند و خواستار پیگیرد قانونی ژنرال‌های ارشد میانمار شد.

به گفته سازمان عفو ​​بین الملل، بیش از 750 هزار پناهجوی روهینگیایی که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند از 25 اوت (شهریور) 2017 و پس از سرکوب جامعه مسلمانان این کشور از سوی نیروهای دولتی، به بنگلادش گریختند.

با اینحال، تیم حقیقت یاب سازمان ملل در گزارش جدید خود تأکید کرده است که همچنان 600 هزار مسلمان روهینگیا در استان «راخینه» میانمار هستند که در وضعیت اسفناک و ناخوشایندی به سر می‌برند.

در این گزارش آمده است: «میانمار همچنان به هدف نسل‌کشی ادامه می‌دهد و روهینگیا همچنان در معرض خطر جدی نسل‌کشی قرار دارد».

بازرس سازمان ملل ادامه می‌دهد که میانمار، همچنان «اشتباهات خود را انکار می‌کند و در حال از بین بردن شواهد است و حاضر به انجام تحقیقات مؤثر نیست».

طبق گزارش سازمان توسعه بین‌المللی انتاریو (OIDA)، از 25 آگوست (شهریور) 2017، نزدیک به 24 هزار مسلمان روهینگیایی توسط نیروهای دولتی میانمار کشته شده، بیش از 34 هزار نفر با آتش سوخته شده و متجاوز از 114 هزار نفر دیگر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این گزارش می‌افزاید، حدود 18 هزار زن و دختر روهینگیایی نیز توسط ارتش و پلیس میانمار مورد تجاوز قرار گرفته و بیش از 115 هزار خانه در این منطقه سوزانده شدند.

ارتش میانمار درباره سرکوب اقلیت روهینگیا مدعی‌ عملیات «پاکسازی» این مناطق از «عناصر افراطی» بوده است. ارتش میانمار در سال 2012 نیز حدود 200 مسلمان روهینگیا را در ایالت راخین کشت و 140 هزار نفر نیز آواره کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها