روحانی در نشست مطبوعاتی روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه:

همگان باید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند/ کار مردم یمن دفاع مشروع از خودشان و حمله متقابل است

دوشنبه 25 شهريور 1398 - 22:41

رئیس جمهور، نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا را مفید، سازنده و فرصتی برای مرور تحولات سیاسی و میدانی سوریه خواند و تاکید کرد: در این نشست اتفاق نظر داشتیم که یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و به مداخله و حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان داده شود.

العالم - ایران / سیاسی

حسن روحانی دوشنبه شب در نشست مطبوعاتی مشترک با روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه، اهداف آمریکا از حضور و مداخله در امور سوریه را که بدون دعوت دولت قانونی این کشور انجام می گیرد، بسیار خطرناک و در راستای کمک به تروریست ها دانست.

روحانی گفت: آمریکا به فکر تجزیه سوریه است و این برای هیچ کشوری از جمله کشورهای منطقه و بویژه ما سه کشور ، قابل قبول نیست . سوء نیت آمریکا نیز از اینجا آشکار می‌شود که بخشی از خاک سوریه یعنی بلندی‌های جولان را به یک تجاوزگر بخشیده است و این از چیزهای عجیب تاریخی است که یک کشوری بدون هیچ اجازه قانونی و یا توانی، خاک یک کشور اشغال شده را به متجاوز ببخشد!

رئیس جمهور این اقدام آمریکا نمونه ای آشکار از سوء نیت آمریکا نسبت به مردم و کشور سوریه دانست و گفت: در کنار این اقدامات آمریکا ، مداخله های مداوم و روزانه اسراییل و بمباران مردم بیگناه سوریه و زیرساخت های این کشور ، با حاکمیت ملی سوریه منافات دارد . همگان باید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند.

روحانی افزود: همچنین هر سه رهبر سه کشور بزرگ منطقه معتقدند مبارزه با تروریسم باید ادامه پیدا کند چرا که هنوز ادلب در تصرف تروریست‌ها است و متأسفانه در ماه‌های اخیر حضور تروریست‌ها از جمله جبهه النصره در این منطقه بیشتر شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه تا چه زمانی باید مردم سوریه در انتظار نابودی و خروج تروریست‌ها باشند و مردم آواره باشند ؟ ، اظهارداشت: آیا 9 سال زمان کافی نیست؟ 9 سال است که مردم سوریه در رنج و عذاب تروریست‌هایی هستند که همه می‌دانیم با پول چه کسانی این تروریست‌ها اداره شدند و امروز هم چه کسانی به اینها پول می‌دهند و با سلاح چه کشورهایی اینها تأمین شدند و این همه مردم بی‌گناه در سوریه کشته شدند.

روحانی تاکیدکرد: ضرورت دارد با تروریست‌ها از جمله در ادلب مبارزه و به دولت سوریه کمک کنیم همچنین در مسأله شرق فرات و منطقه ای که در کنترل و سیطره آمریکایی‌ها هست و گروهی از تروریست‌ها در آنجا حضور دارند و حاکم هستند.

رییس جمهور همچنین لزوم کمک به بازگشت آوارگان سوری به خانه و سرزمین خودشان را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: در این زمینه، تجربه زیادی داریم هم در جنگ 8 ساله عده‌ای از مردم کشورم را صدامیان آواره کردند و هم در میزبانی از مردم آواره افغانستان. در ایران میزبان بیش از 3 میلیون آواره افغانی در طول 40 سال گذشته هستیم و 40سال است که 3 میلیون افغانی میهمان کشور ما هستند و می‌دانیم که آوارگی یعنی چه و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رییس جمهور اضافه کرد: همه آواره‌ها می‌خواهند به خانه و مزرعه خودشان بازگشته و از نو در آن کشت و کار کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید کل سوریه را امن کنیم، تا مردم سوریه به خانه‌هایشان برگردند، گفت: باید در بازسازی سوریه هم کمک کنیم و از لحاظ بشردوستانه نیز به مردم عزیز سوریه که در مشکلات و رنج فراوان هستند یاری و کمک کنیم.

روحانی با ابراز خوشحالی از ادامه روند آستانه اظهارداشت: کمیته قانون اساسی، تکمیل شده و امیدواریم این تحول سیاسی اصلاح قانون اساسی، سریع‌تر انجام بگیرد . از شرکت دو دولت عراق و لبنان به عنوان ناظران جدید در روند آستانه استقبال می‌کنم و امیدوارم در اجلاس ششم در ایران میزبان دو کشور عزیز روسیه و ترکیه باشیم.

ریس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کار مردم یمن دفاع مشروع از خودشان و حمله متقابل است.

در حال تکمیل ...

پربیننده ترین خبرها