آیا ترامپ با هدف قرار دادن ایران به کمک سعودی ها می آید؟

آیا ترامپ با هدف قرار دادن ایران به کمک سعودی ها می آید؟
سه شنبه 26 شهريور 1398 - 18:48

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، درحمله نفتی بزرگ تاریخ معاصر به میدان نفتی بقیق، انگشت اتهام خود را به سوی ایران گرفت.

العالم - عربستان

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی در رأی الیوم و در پاسخ به سئوالاتی از قبیل رمزگشائی سخنگوی نظامی حوثی ها درباره حمله پهپادها به میدان نفتی بقیق عربستان و پیام واقعی این حمله و آیا ترامپ با هدف قرار دادن اهداف ایرانی به کمک هم پیمان سعودی خود می آید و توضیح حوثی ها درباره حمله نکردن به امارات اظهاراتی ایراد کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، درحمله نفتی بزرگ تاریخ معاصر به میدان نفتی بقیق، انگشت اتهام خود را به سوی ایران گرفت.

این حمله به توقف روزانه حدود 6 میلیون بشکه نفت و دو تریلیون فوت مکعب گاز و هزاران تن فراورده های پتروشیمی و تاخیر در عرضه سهام شرکت بزرگ آرامکو در بازارهای جهانی منجرشد.

پامپئو گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که این ده پهپاد که میدان نفتی را هدف قرار دادند از یمن پرواز کرده باشد بلکه از ایران آمده اند، اما وی هیچ دلیلی برای اثبات نظریه خود ارائه نکرد به ویژه که این تحقیقات پیچیده روز گذشته و در سطح محدودی آغاز شده در حالی که بیشتر محققان و بازرسان آمریکائی بیش از 48 ساعت برای رساندن خود به محل حادثه زمان نیاز دارند.

ائتلاف حوثی انصارالله، با حمله بزرگ خود به دو چاه نفتی بقیق و حریص در عمق عربستان قواعد درگیری جدیدی راتحمیل میکند؟ آیا پهپادها از بحرین، قطیف یا عراق شلیک شده اند و چرا این حملات با نزدیک شدن به طرح عرضه سهام آرامکو در بازارهای جهانی همزمان شد؟

کنترل نیروهای دفاع مدنی بر آتش سوزی های گسترده و بی سابقه ناشی از حمله ده پهپاد یمنی به تاسیسات نفتی غول پیکر میدان های بقیق و خریص در منطقه الشرقیه عربستان در نزدیکی مرزهای بحرین اقدامی قابل پیش بینی بود؛ اما سوالات مهمی بویژه برای عربستانی ها مطرح می کند؛ چگونه این پهپادها به اهداف خود رسیده و با دقت به هدف اصابت کردند؟ آنها در منطقه ای سقوط کردند که می بایست به خاطر اهمیت راهبردی آن از امن ترین مناطق عربستان باشد؛ و از سوی دیگر منبع درآمد این کشور به شمار می آید. دیگر آنکه این پهپادها از کجا به پرواز درآمدند و چگونه رصد نشدند و آیا طرفهای داخلی و یا منطقه ای در اجرای این حمله همکاری کرده اند؟

چرا بر این باوریم که دو موشک شلیک شده از نوار غزه به سوی اسدود که نقاب از چهره وحشتزده نتانیاهو برداشت ،همان هایی هستند که نتایج انتخابات آتی رژیم صهیونیستی را مشخص خواهد کرد ؟ مقاومت چگونه توانست این دستاورد اطلاعاتی را به دست آورد ؟ و آیا فقط به الحاق منطقه غور اردن به بخش فلسطین بسنده خواهد شد ، درباره بخش اردنی آن چه ؟

دو موشک بالستیکی که یکی از گروههای مقاومت فلسطین نوار غزه سه شنبه گذشته به سوی شهر اشغالی اسدود زمان سخنرانی انتخاباتی نتانیاهو شلیک کردند، نقش زیادی در تعیین نتائج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی دارد نه بیانیه های وزرای خارجه عرب برای محکوم کردن نتانیاهو جهت الحاق غور اردن و شمال بحر المیت در صورت برنده شدن در انتخابات .

چیزی که بیش از همه موجب خشم می شود ؛نقطه اشتراک همه این بیانیه هاست مبنی بر این که این اقدام فرایند صلح و ایجاد دو دولت را مختل می کند. ایا اینان از تکرار این عبارت خجالت نمی کشند در حالی که به خوبی می دانند ایجاد دو دولت با انتقال سفارت امریکا به قدس اشغالی و الحاق بلندی های جولان سوریه و اغاز معامله قرن به عنوان جایگزینی برای مساله صلح فلسطین و سقوط ذلت بارو شرم آور ابتکار صلح عربی و هجوم برای عادی سازی رابطه با رژیم اشغالگر منتفی شد.

بار دیگر به شلیک دو موشک که آژیرهای خطر را به صدا درآورد و موجب نگرانی نتانیاهو شد بازمی گردیم ومی گوئیم که اهمیت آن دو در زمان بندی دقیق آن بود که بیانگر توان بالای اطلاعاتی در رصد و تعقیب هر جنبده ای در فلسطین اشغالی به ویژه تحرکات نتانیاهو و مسئولین بلند پایه صهیونیستی از سوی گروههای مقاومت در نوارغزه است.

نقش طالبان در اخراج خفت بار وی چیست؟ جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا پست خود را ترک کرد بدون اینکه رویای خود برای تغییر نظام ایران با مخالفان را در تهران جشن بگیرد ؟ همانگونه که سال گذشته درسخنرانی خود در کنفرانس سالیانه پاریس به سران مخالف قول داد بدون اینکه خوان گوایدو رهبر ونزوئلا کسی را جایگزین نیکولاس مادورو کند و پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی را بمباران کند و دیگر موارد که طولانی است.

افراد زیادی که مهم ترین آنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی از سران کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات بودند از شنیدن خبر اخراج بولتون بسیار ناراحت شدند .عربستان و امارات حتی شرط بسته بودند وی به خاطر پست خود حملات شدیدی به ایران می کند و به سقوط نظام ایران و تشکیل دولت هوادار امریکا و طرح هایش در منطقه می شود که اولین تصمیم آن نیز گشایش سفارت دولت عبری در مرکز تهران خواهد بود.

سید حسن نصرالله به وعده اش وفا می کند و به زودی اولین پهپاد صهیونیستی را در حریم هوائی لبنان سرنگون خواهد کرد.اما 3 تحولی که احتمال دارد اسرائیل را به جنگی فرسایشی در سه جبهه بکشاند چیست ؟ شلیک موشک به اهداف اسرائیلی از جنوب دمشق حتی اگر به هدف اصابت نکند و کمی پیش از سفر نتانیاهو به مسکو چه معنایی دارد؟

سه تحول نظامی قابل توجه در 24 ساعت گذشته و در کمتر از یک هفته از بمباران بمباران گشتی نظامی اسرائیلی در عمق فلسطینی اشغالی توسط نیروهای حزب الله لبنان می تواند تصویر دقیقی از نقشه مرحله آتی را ترسیم کند.

اولین تحول،اعلام هدف قرار دادن پهپاد اسرائلیی در حریم هوائی لبنان در بامداد دوشنبه و به دست اوردن لاشه آن توسط حزب الله لبنان بود.

دومین تحول : صدور بیانیه رسمی اسرائیل مبنی بر شلیک چند موشک به سوی اسرائیل از سوی گروهی ناشناس و مرتبط با سپاه قدس وابسته به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از پایگاه خود در جنوب دمشق بود که ادعا کردند به هدف اصابت نکرده است.

آیا حزب الله به افسانه پهپادهای اسرائیلی مانند افسانه تانک مرکاوا در جنگ ژوئیه پایان می دهد ؟ اسرار واقعی سقوط دو پهپاد در حریم هوائی الضاحیه در جنوب لبنان چیست ؟

چرا مقامات لبنان برای شناسائی نقض جدی امنیتی ،تحقیق رسمی آغاز کردند و چگونه سکوت در برابر این مساله را تفسیر کنیم ؟

رویاروئی آتی حزب الله و رژیم اشغالگر صهیونیستی شاید در حریم هوائی لبنان و نه درعمق فلسطین اشغالی مانند 20 سال گذشته رخ دهد و شاید آغازگر آن نیز شلیک دو پهپاد اسرائیلی به الضاحیه ؛نقض آشکار قواعد درگیری باشد که طی سالیان گذشته رواج یافته است.

اطلاعات جدیدی درباره گشایش این جبهه توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و سه هفته پیش از انتخابات پارلمانی تاکیدی بر چندین نکته مهم در این خصوص است که باید بدان پرداخت .

نکته اول اینکه دو پهپادی که الضاحیه را چندین روز پیش ازلبنان و دقیقا از مناطق شمالی نزدیک به الضاحیه هدف قرار دادند و از اتاق عملیات ویژه ای در تل اویو هدایت می شد که در پایان به هدف برخورد کردند ، بدان معنا نیست که ماموری که این ماموریت را بر عهده داشته مقصد آن دو را می دانسته است.

تلاش ناکام امریکا در دادن رشوه به ناخدای کشتی توقیف شده ایرانی ، حجم سقوط اخلاقی انان و ناکامی محاصره ایران را نشان می دهد . درسی که این ناخدای شریف به ما عربها داد و از میلیونها دلار چشم پوشید و به ارزش های اخلاقی پایبند ماند،چیست ؟ چرا این نفت کش به عقده ای برای ترامپ رئیس جمهوری امریکا و یارانش تبدیل شد؟

ما معتقدیم اخبار روزنامه بریتانیائی فاینشال تایمز درباره پیشنهاد رشوه چند میلیون دلاری مسئول بلند پایه امریکائی به ناخدای کشتی ایرانی در برابر تغییر جهت به سمت آبهای یک کشور دوست که شاید رژیم صهیونیستی باشد که به توقیف آن منجر شد مبالغه یا حتی شوخی باشد اما تاکید آن از سوی سخنگوی وزارت امور خارج امریکا برای ما و بسیار ی دیگر سقوط اخلاقی و ارزشهای دولت امریکا را نشان داد همانگونه که بارها به ناکامی محاصره اقتصادی ایران ، کره شمالی یا سوریه یا جنبش های آزادی بخش مقاومت و در راس آن حزب الله، حماس و انصارالله اشاره کرده ایم.

روحانی با قاطعیت هرگونه مذاکره دو جانبه با ترامپ را رد کرده ، آیا دخالت رهبری مساله را قطعی کرد چرا به موضع اروپا و میانجی گری آنان اطمینان نداریم ؟ اقدامات غافلگیرکننده ایران برای مرحله سوم کاهش تعهدات توافق هسته ای چیست ؟

روحانی هنگام سخنرانی در مجلس شورای اسلامی و مخالفت با هرگونه مذاکره دو جانبه با امریکا،با قاطعیت همه گزارش های خبری درباره دیدار خود با ترامپ در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آخر این ماه را رد کرد.

روحانی در مذاکره با سه کشور اروپائی فرانسه انگلیس و آلمان ،برای نجات توافق هسته ای ایران و ادامه پایبندی کشورش بدان و اعزام محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به فرانسه و شهر بیاتریس که میزبان کنفرانس هفت بود ، انعطاف زیادی به خرج داد اما کشورهای اروپائی نتوانستند امریکا را در کاهش دادن تحریم ها و پذیرفتن پیشنهادات اروپا در این خصوص و ارائه تضمین های مالی 15 میلیارد دلاری به ایران و اجازه برای فروش 700 هزار بشکه نفت در روز قانع کنند زیرا رژیم صهیونیستی ، امریکا را زیر سلطه خود دارد.

آیا بمباران خودروی نظامی اسرائیلی پاسخی بود که نصرالله وعده داده بود یا حملات دیگری در راه است و میزان درستی موفقیت میانجی ها و فشارهای خارجی و داخلی در ایجاد آتش بس غیر مستقیم و دوری از جنگ گسترده چه اندازه است ؟

حزب الله با صدور بیانیه ای رسمی از بمباران یک خودروی نظامی صهیونیستی در نزدیکی مرزهای لبنان با 3 موشک صد زرهی و انهدام آن و کشته و زخمی شدن همه سرنشنیان آن خبر داد ، اما مسئولان نظامی صهیونیستی که به این حمله اعتراف کردند اعلام داشتند کسی کشته و زخمی نشده و 100 گلوله به منبع شلیک این موشک ها پرتاب کرده است.

اما گزارش های مطبوعاتی صهیونیستی از اعزام 3 زخمی اسرائیلی به یکی از بیمارستان های حیفا خبر می دهد.

نمی دانیم این عملیات یعنی بمباران گشتی اسرائیلی ؛ واکنش انتقامجویانه حسن نصرالله به به شهادت دو تن از نیروهای خود در حمله موشکی اسرائیل به یکی از پایگاه ها در ریف دمشق جنوبی و نقض حریم هوائی لبنان توسط انان برای ترور یکی از رهبران حزب الله بود یا خیر. زمانی که رهبران نظامی از پایان عملیات و واکنش بدان خبر دادند اعلام کردند جبهه شمالی تا زمانی که احتمال حمله وجود دارد در حالت اماده باش است .

پربیننده ترین خبرها