مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان...کدام یک قوی ترهستند؟

مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان...کدام یک قوی ترهستند؟
چهارشنبه 27 شهريور 1398 - 12:22

روند تولید نفت عربستان که اخیرا به دنبال یک حمله دچار آسیب جدی شده و تا یک دوم تقلیل پیدا کرد، سوال های زیادی را پیرامون قدرت نظامی عربستان برانگیخته است.

العالم-عربستان سعودی

با تیره و تارشدن روابط میان ایران و عربستان و ادعاهای واهی آمریکا در دست داشتن ایران در حملات اخیر علیه عربستان، این سوال پیش می آید که در عرصه قدرت نظامی کدام کشوردست برتر را دارد؟ تهران یا ریاض؟

بر اساس رده‌بندی پایگاه «گلوبال فایرپاور» از قدرت نظامی کشورها در سال 2019، ایران جایگاه 14 جهانی را از میان 137 کشور به خود اختصاص داده است. این در حالی است که عربستان در جایگاه 25 قرار دارد.

جمعیت کل ایران حدود 83 میلیون نفر وشمار کلی نیروهای مسلح ایران ۸۷۳ هزار تن، شامل ۵۲۳ هزار پرسنل فعال و ۳۵۰ هزار تن ذخیره اعلام شده است، این در حالی است که شمار کل نیروهای مسلح سعودی230 هزار نفر از جمعیت 33 میلیون نفری عربستان است.

نیروی کار آماده به خدمت نظامی در ایران به 40میلیون نفر می رسد، در حالی که شمار این نیروها برای عربستان 16 میلیون نفر است.

«گلوبال فایرپاور» بر اساس ۵۵ مؤلفه، قدرت نیروهای مسلح یک کشور را می‌سنجد؛ از جمله تجهیزات فن‌آوری پیشرفته، جزییات توان نظامی نیروهای هوایی، زمینی، دریایی و سایر امکانات نظامی و دفاعی و نیز امکانات اقتصادی، ثبات مالی و منابع طبیعی. اما با لحاظ شدن جمعیت و مساحت کشورها، امکان رقابت کشورهای کوچک با کشورهای بزرگ در این رده‌بندی فراهم شده است.

در این رده بندی مطابق همه ساله ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین به ترتیب دارای 3 ارتش بزرگ جهان هستند.

پس از این 3 کشورهای ارتش کشورهای هند، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا، ترکیه و آلمان به ترتیب در رده های 4 تا 10 لیست تقسیم بندی شده اند.

ایتالیا، مصر، برزیل و ایران به ترتیب 4 ارتش برتر جهان از رده‌های 11 تا 14 این لیست هستند.

رژیم صهیونیستی نیز در جایگاه هفدهم قرار دارد و بر اساس این درجه بندی توان نظامی کمتری نسبت به ایران دارد.

پربیننده ترین خبرها