پامپئو: آمریکا از عربستان حمایت می‌کند

پامپئو: آمریکا از عربستان حمایت می‌کند
پنج‌شنبه 28 شهريور 1398 - 01:11

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی طی این هفته، به این کشور سفر و با ولی‌عهد سعودی دیدار کرد.

العالم-آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا ساعتی پیش وارد شهر جده، واقع در غرب عربستان سعودی شد و مورد استقبال «ابراهیم العساف»، همتای سعودی‌اش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، پامپئو در این سفر با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که پس از حمله ارتش یمن به تاسیسات شرکت نفتی سعودی آرامکو به عربستان سعودی سفر کرده تا به زعم خود، برای ایجاد ائتلافی علیه ایران تلاش کند، در توئیتی نوشت که واشنگتن در کنار سعودی‌ها خواهد ایستاد و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

وی در این توئیت نوشته است: «با ولی‌عهد محمد بن‌سلمان دیدار کردم تا در خصوص حمله بی‌سابقه به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی گفت‌وگو کنیم. آمریکا در کنار عربستان سعودی می‌ایستد و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می‌کند. رفتار تهدیدآمیز رژیم ایران تحمل نخواهد شد

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که پامپئو در تلاش است بابت انفعال آمریکا در برابر حمله به تاسیسات آرامکو از ریاض دلجویی کند.

پس از آنکه بامداد روز شنبه، 10 فروند پهپاد ارتش یمن در عملیاتی تلافی‌جویانه، توانستند آسیب‌های گسترده‌ای به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص وارد کنند، مقامات آمریکایی سعی کردند انگشت اتهام را به سمت تهران بچرخانند. رسانه‌های غربی حتی تلاش کردند از احتمال اقدام نظامی علیه ایران تصویرسازی کنند.

تهران ادعاهای مقامات آمریکایی را رد کرده و در پیامی به طرف آمریکایی هشدار داده که هرگونه تجاوزی را فراتر از منبع آن تجاوز پاسخ خواهد داد.

این اولین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی بعد از حمله به تأسیسات نفتی این کشور است که ارتش یمن اعلام کرد با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی و در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی به یمن و محاصره این کشور از سوی این ائتلاف صورت گرفته است.

پامپئو بعد از این حمله در اقدامی عجولانه و بدون شواهد مدعی شد که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است. ریاض نیز هم‌صدا با این مقام آمریکایی ادعای مشابهی علیه تهران مطرح کرده است.

پربیننده ترین خبرها